Pija Lindenbaum Foto Ulrica Zwenger

Pija Lindenbaum Award - Filmfest Sundsvalls nya pris till internationell barnfilm

Den Augustprisvinnande framgångsrika bilderboksförfattaren Pija Lindenbaum från Sundsvall ger namn till pris för internationell kortfilm för barn som visas under Filmfest Sundsvall den 29 september till den 3 oktober på Bio Drakstaden.

Pija Lindenbaum är på plats under festivalen och deltar i juryarbetet.

-Det känns spännande. Jag är väldigt intresserad av film. Det ska bli jättekul att komma upp också, säger hon.

Under årets Filmfest Sundsvall blir Barnfilm från världen en ny tävlingssektion. Barnperspektivet har alltid varit prioriterat men nu lyfts det fram ännu mer.

- 2019 började vi med förskolevisningar av internationell barnfilm. Gensvaret har varit enormt. Hundratals barn har här fått sina allra första bioupplevelser. Genom att uppgradera vår barnfilmssektion till en internationell tävlan stärker vi nu barnfilmens position ännu mer, säger Andreas Fock, programansvarig för Filmfest Sundsvall.

Juryn som utser den vinnande filmen kommer att bestå av tre personer med rik erfarenhet av barnkultur och barnfilm. Första året är Pija Lindenbaum själv en av de tre jurymedlemmarna och hon får sällskap av Viktoria Johansson, programinköpare på SVT med fokus på internationellt innehåll för barn upp till 12 år och Håkan Nordman, kultursekreterare i Sundsvalls kommun med ansvar för barnkultur, skolbio och Cirkuslyftet.

Den vinnande filmen vinner 10 000 kronor sponsrad av Film Västernorrland.

Pija Lindenbaums bok Siv sover vilse har tidigare filmatiserats och nu ska även Lill-Zlatan och morbror Raring bli film. Den senare uppmärksammas under Filmfest Sundsvall genom ett seminarium om hur en barnbok blir ett filmmanus.

De tävlande filmerna i Barnfilm från världen kommer att visas för förskolor under veckan och för familjer under Barnens filmfest den 2 oktober.

Film Västernorrland har som uppdrag att stärka och utveckla filmkulturen i Västernorrland. Vi arbetar med tre huvudområden; barn och unga, visning och spridning, och produktion. Film Västernorrland är en del av Scenkonst Västernorrland AB som ägs av Region Västernorrland och Sundsvalls kommun som tillsammans med Kulturrådet står för huvudfinansieringen. Kreativitet, mångfald och konstnärlig kvalitet ska prägla bolagets verksamhet inom dans, film, musik och teater.