Fredag 3 mars är det premiär för Norrdans föreställning Terrarium av koreografiduon OR/ELLER på Härnösands Teater.

Premiär för Norrdans föreställning Terrarium - ett vilt dansdrama i en uppdiktad oas

Fredag 3 mars är det premiär för föreställningen Terrarium på Härnösands Teater. I föreställningen tar dansen och rörelsen plats runt en hyperkonstruerad dansbana och i en simulerad fauna.
-
Med Terrarium och OR/ELLER presenterar Norrdans ännu en fasett i den samtida dansfloran. Jag ser fram emot att bjuda vår publik i alla åldrar på en välartikulerad dans-saga serverad av Norrdans fantastiska ensemble, säger Martin Forsberg, Norrdans konstnärlige ledare.

Bakom Terrarium står koreografiduon OR/ELLER som består av Anja Arnquist och Madeleine Lindh vars danskonst kännetecknas av starkt visuella verk med dansen som talande motor. Deras återkommande intresse är att arbeta med konceptet “inuti”, som de driver parallellt genom koreografi och scenografi. Det gäller även för Terrarium där en liten värld i världen, terrariet, framträder och blir skådeplatsen för ett vilt dansdrama.

- Det som vi tycker är spännande i tanken om terrariet är på många vis likheten med teatern. Dessa båda rum är just avgränsade ytor för landlevande organismer, vars primära funktion, förutom att förse dessa varelser med en funktionell plats för deras aktivitet, är att de ska beskådas. Med Terrarium bygger vi alltså på sätt och vis upp en teater i teatern. Och i just detta terrarium har ett svenskt kalhygge flyttat in tillsammans med nio typer. Detta gäng bor inte bara här, de har också en väldigt viktig uppgift, de är varandras miljö och de blir varandras landskap, säger Anja Arnquist och Madeleine Lindh.

Efter premiären i Härnösand drar föreställningen ut på turné i Norrland med en avstickare till Stockholm. Terrarium rekommenderas från 10 år och är cirka 65 minuter lång.

Turné
3/3 Härnösands Teater, 19:00
7/3 Dieselverkstaden, Nacka, 19:00
10/3 Kulturhuset tio14, Dalateatern, 19:00