Ja skiter att det är fejk det är förjävligt ändå, skriven fritt efter Jack Werners succébok med samma namn, har premiär 9 oktober. Illustration: Ivar Martinsson

Pressinbjudan till premiär av Ja skiter i att det är fejk det är förjävligt ändå

Fritt baserad på succéboken av Jack Werner med samma namn behandlar föreställningen Ja skiter i att det är fejk det är förjävligt ändå, myter på nätet, fejkade berättelser och vikten av källkritik. På ett rappt och roligt sätt.

I en kvick föreställning om förhastade slutsatser och längtad verklighet följer vi Magda och Bo-Göran på deras resa där myter på nätet spelar en betydande roll. Pjäsen undersöker människors dragning till att skvallra och gadda ihop sig i avsaknad av källkritik och ansvar.

Föreställningen är skriven av Manda Stenström, fritt efter Jack Werners succébok med samma namn. I rollerna ser vi Jens Wieselblad Nilsson, Miriam Forsberg och Amanda Kilpeläinen Arvidsson. Regi, Karls Seldahl. Produktionen är ett samarbete mellan Teater Västernorrland och Estrad Norr.

Premiär: 9 okt 18:00, Konsertteatern Sundsvall

Ackreditering: kicki.wahlbeck@scenkonstvasternorrland.se

Scenkonst Västernorrland inrymmer Norrdans, Nordiska Kammarorkestern, Teater Västernorrland, Dans Västernorrland, Film Västernorrland och Musik Västernorrland. Vi ägs av Region Västernorrland och Sundsvalls kommun som tillsammans med Kulturrådet står för huvudfinansieringen och har som uppdrag att utforska och utveckla verksamhet inom dans, film, musik och teater. Vår vision är att beröra, inspirera och berika människor genom att skapa och erbjuda konstupplevelser i världsklass. För att ge näring till människors själar. För en bättre värld.

Teater Västernorrland är länets egen teater med uppdrag att spela teater för både barn och vuxna i hela Västernorrland. Publikmötena sker i olika lokaler – i allt från klassrummet till den stora scenen. Teater Västernorrland är en del av Scenkonst Västernorrland AB som ägs av Region Västernorrland och Sundsvalls kommun som tillsammans med Kulturrådet står för huvudfinansieringen. Kreativitet, mångfald och konstnärlig kvalitet ska prägla bolagets verksamhet inom dans, film, musik och teater.

Birgitta Ulming

Presskontakt Kommunikations- och marknadschef Scenkonst Västernorrland 060-658 54 22

Presskontakt Marknadsförare Film Västernorrland 060-6585456
Staffan Nilson

Presskontakt Marknadsförare Nordiska Kammarorkestern och Musik Västernorrland 060-658 54 13
Anna Berntzén

Presskontakt Marknadsförare Norrdans 073-271 26 26
Kicki Wahlbeck

Presskontakt Marknadsförare Teater Västernorrland 060-658 54 11

Scenkonst Västernorrland innefattar Norrdans, Nordiska Kammarorkestern, Teater Västernorrland, Film Västernorrland och Musik Västernorrland. Vi ägs av Region Västernorrland och Sundsvalls kommun och har som uppdrag att utforska och utveckla verksamhet inom dans, film, musik och teater.

Vår vision
Vi vill beröra, inspirera och berika människor genom att skapa och erbjuda konstupplevelser i världsklass. För att ge näring till människors själar. För en bättre värld.