Nordiska Kammarorkestern på sin hemmascen i Tonhallen i Sundsvall. På lördag framför de Förklädd gud tillsammans med Sollefteå kyrkokör, Multråkören samt sångare från kören Oktaven i Junsele. Foto: Lia Jacobi

Proffs och amatörer möts i Förklädd gud

Under ett år har Musik Västernorrland haft fördjupad samverkan med Sollefteå kommun. På lördag är det dags för finalen – en samspelskonsert med Nordiska Kammarorkestern och Sollefteå musikliv.
- Tanken med våra fokusår är att ge det lokala kulturlivet en extra kick, och det hoppas vi att vi har lyckats med. Klart är i alla fall att vi också fått en energiboost tillbaka, säger Elisabet Ljungar, konstnärlig ledare för Musik Västernorrland och Nordiska Kammarorkestern.

Säsongen 2021-2022 har Sollefteå varit Musik Västernorrlands vänkommun. Bland annat har skolelever från F-klass till årskurs 9 mött musiker i klassrumsworkshops, Nordiska Kammarorkestern har, förutom sina ”vanliga” orkesterkonserter, spelat skolkonserter och gett en afterworkkonsert i Junsele. Musik Västernorrlands ungdomsensembler höll workshop-helg tillsammans med Kulturskolan i Sollefteå. På lördag avslutas fokusåret med en konsert där bland annat Lars-Erik Larssons Förklädd gud framförs av lokala körer, Nordiska Kammarorkestern och solister.

- Förklädd gud är ett älskat stycke inom den svenska konstmusiken som lyfter fram varma klanger och skimrande soloinsatser med kör, solosång och orkester. Verket, med text av Hjalmar Gullberg, bär ett djupt mänskligt humanistiskt budskap. Det blir en stämningsfull konsert med många deltagare, berättar Elisabet Ljungar.

Konserten är ett samarbete mellan Nordiska Kammarorkestern, Sollefteå kyrkokör, Multråkören samt sångare från kören Oktaven i Junsele. Dirigent är Emil Eliasson, solister Sara Sandström och Anton Eriksson, violinsolist Olivia Westerberg. Både Sara och Olivia härstammar från Sollefteå, och Anton har varit bosatt i kommunen. Recitatör är Ellen Hennig Öhrström. Konserten hålls lördag 21 maj, 16:00, i Vallaskolan i Sollefteå.

Elever från Helgums skola har i ett musikprojekt skapat affischbilder för konserten.

Nordiska Kammarorkestern har uppdraget att på hög konstnärlig nivå sprida västerländsk konstmusik till länets invånare. Med sin repertoar tar orkestern världen till Västernorrland genom samarbeten med världsartister och spännande crossover-konserter. Nordiska Kammarensemblen och Nordiska Blåsarkvintetten är ensembler med musiker ur orkestern. Tack vare sina mindre format når de ut till fler spelplatser, från konsertsalar till klassrum och äldreboenden.

Nordiska Kammarorkestern är en del av Scenkonst Västernorrland AB som ägs av Region Västernorrland och Sundsvalls kommun som tillsammans med Kulturrådet står för huvudfinansieringen.

Musik Västernorrlands uppdrag är att arbeta för och med musiklivet i hela länet. Förutom Nordiska Kammarorkesterns verksamhet anlitas frilansmusiker inom genrer som jazz, konstmusik samt folk- och världsmusik. I tät samverkan med länets arrangörer förmedlas musikaliska upplevelser med både bredd och spets. Ungdomsensembler och mötesplatser för unga musiker är en viktig del av Musik Västernorrlands främjande arbete.

Musik Västernorrland är en del av Scenkonst Västernorrland AB som ägs av Region Västernorrland och Sundsvalls kommun som tillsammans med Kulturrådet står för huvudfinansieringen.

Birgitta Ulming

Presskontakt Kommunikationschef Scenkonst Västernorrland 060-658 54 22