Norrdans Motion Portals och Teater Västernorrlands Platsen erbjuder konstupplevelser i det offentliga rummet efter en lång nedstängning av teatrar och scener i pandemins fotspår.

Skanna qr-koder i Sundsvall och Ånge: upplev scenkonst av Norrdans och Teater Västernorrland

Nu väcker danskompaniet Norrdans och Teater Västernorrland konstverk och torg till liv på nya sätt. Från och med 7 maj kan du ta del av dans och teater på flera olika platser genom att skanna en qr-kod.

- På det här sättet kan vi placera konsten mitt i medborgarnas vardag och nå dem när de går förbi, säger Martin Forsberg, konstnärlig ledare på Norrdans.

Idémakaren bakom konceptet är danskonstnären Malika Ali från Tyskland och det var under den första nedstängningen i hemlandet som hon under sina dagliga promenader kläckte idén att kombinera fysiska konstverk med samtida dans. Tanken är att ge offentlig konst nytt liv och nya perspektiv. Genom att skanna en qr-kod kommer ett danskonstverk, som är gjort i samarbete med filmskaparen Måns Berthas, att spelas upp som utspelar sig på just den plats som personen befinner sig. I Sundsvall presenteras fem olika dansverk vid lika många konstverk.

- Vi vill alltid komma nära, i allt vi gör. Att levandegöra konst i det offentliga rummet genom att addera kroppen skapar på många sätt en hybridform av konst. Många kan uppleva att tröskeln till teaterhuset/besöket är hög. Med ”Motion Portals” hoppas jag att finna nya publikgrupper, säger Martin Forsberg, Norrdans.

När han presenterade idén för kollegan och teaterchefen Kristoffer Berglund var han inte sen att haka på. Med ”Platsen” adderar Teater Västernorrland fyra ljuddramer runt om i länet, varav ett i Sundsvall och ett i Ånge.

- En stor del av vår trogna publik har suttit isolerade det senaste året till följd av pandemin, jag hoppas att dessa upplevelser utomhus utan trängsel kan nå dem, säger han.

På Stadsbyggnadskontoret i Sundsvall mottogs idén med att erbjuda danskonst och ljudverk i den offentliga miljön positivt.

- På några av våra belysningsstolpar i centrum bidrar vi nu med att lyfta ut kulturen i stadsrummet. Detta ligger också i linje med vårt fortsatta arbete med konst i stadsutveckling och vårt arbete med att uppfylla målen i den kulturpolitiska strategin som beslutades i kommunfullmäktige 2017, säger Anders Hedenius (S), Stadsbyggnadsnämndens ordförande.

Norrdans ”Motion Portals” och Teater Västernorrlands ”Platsen” blir viktiga bidrag i målet att tillgängliggöra kulturen för flera medborgare.

- Vi vill bidra till en levande stadskärna och har under ett flertal år samarbetat med bland annat kultur- och fritidsförvaltningen för att lyfta ut kulturen i staden. Vi är stolta över detta samarbete med Scenkonst Västernorrland som bjuder kommunens invånare på scenkonst i staden, säger Anders Hedenius.

Lansering av Motion Portals och Platsen är den 7 maj.

Här kan du ta del av Norrdans Motion Portals i Sundsvall:

Nära Nya Hamngatan 15, konstverket Mötet

Nära Nya Hamngatan 19, konstverket Gryning

Köpmangatan 19, konstverket Folkvimmel

Kyrkogatan 19 (Stora torget), vid Rikstelefonen

Esplanaden 9, fontänen i Vängåvan

Här kan du uppleva Teater Västernorrlands ljuddramer ”Platsen”:

Sundsvall

Stora Torget, ”Minns du?”

Sugen på att göra utflykter? Här är hela listan:

Här kan du också uppleva Norrdans Motion Portals

Örnsköldsvik

Framnäskajen vid Fjällräven Center, konstverket Tellus

Örnsköldsviks museum och konsthall, konstverket Gestalt i Storm

Storgatan/Köpmangatan, konstverken Jimmys

Gamla stationshuset

Trappan vid Arken, konstverket Det tidlösa landskapet

Umeå

Tunneln vid Järnvägstorget, konstverket Lev! ”Sara Lidmans tankegångar”

Årstidernas park, konstverket Constructing a New World “Jungle gym”

Järnvägstorget, konstverket Grön eld

Operaplan, konstverket Laddningsplats för ljushuvuden

Konstnärligt campus, konstverket Julia

Östersund

Badhusparken, konstverket Far och son

Dalhemsparken, träramen bredvid utegymmet

Stortorget, konstverket Kören

Skateparken, under Frösöbron

Vägtunnel mot körfältet, konstverket Sköldpaddshjärtat

Här kan du också uppleva Teater Västernorrlands ”Platsen”:

Härnösand

Torget, ” Genom vind, snö och solsken”

Ånge

Centraltorget, ”Ge mig en fast punkt och jag ska rubba jorden”

Sollefteå

Orrtorget, ”Om allting skiter sig”

Norrdans utmanar och hänför genom den samtida dansen och koreografin, dess variationer och format. Ambitionen är att erbjuda en mångfald av upplevelser, locka till insikt, hopp och inspiration. Sedan bildandet 1995 har Norrdans presenterat ett stort antal föreställningar med koreografier av såväl internationella tungviktare som nya talanger inom samtida dans med speciellt fokus på den unga publiken. En stor del av året lämnar kompaniet hemmascenen i Härnösand för att turnera – regionalt, nationellt och internationellt. Genom Norrlands nätverk för Musikteater och Dans (NMD) finns ett speciellt uppdrag att turnera i Sveriges fyra nordligaste län. Norrdans är en del av Scenkonst Västernorrland AB som ägs av Region Västernorrland och Sundsvalls kommun som tillsammans med Kulturrådet står för huvudfinansieringen. Kreativitet, mångfald och konstnärlig kvalitet ska prägla bolagets verksamhet inom dans, film, musik och teater.

Teater Västernorrland är länets egen teater med uppdrag att spela teater för både barn och vuxna i hela Västernorrland. Publikmötena sker i olika lokaler – i allt från klassrummet till den stora scenen. Teater Västernorrland är en del av Scenkonst Västernorrland AB som ägs av Region Västernorrland och Sundsvalls kommun som tillsammans med Kulturrådet står för huvudfinansieringen. Kreativitet, mångfald och konstnärlig kvalitet ska prägla bolagets verksamhet inom dans, film, musik och teater.