Jazzkvartetten Karin Hammar Fab4 turnerar i Västernorrland, Jämtland och Västerbotten med stjärnpianisten Britta Virves som gäst.

Stjärnpianisten Britta Virves gästar Karin Hammar Fab4 för en magisk jazzturné genom norra Sverige

Den 29 januari -2 februari turnerar jazzkvartetten Karin Hammar Fab4 och stjärnpianisten Britta Virves på jazzklubbarna i Västernorrland, Jämtland och Västerbotten. Ett sprakande musikaliskt möte med nyskriven musik utlovas.

Karin Hammar Fab4, som leds av trombonisten Karin Hammar, har funnits sedan 2014. Gruppen turnerar kontinuerligt nationellt och internationellt, har tre kritikerrosade releaser i bagaget och över 10 miljoner streams på Spotify. Karin Hammar Fab4 samarbetar gärna med internationella gäster och nu har turen kommit till den unga stjärnpianisten Britta Virves, Estland.

- Karin Hammar är en av Sveriges ledande jazztrombonister. Tillsammans med sitt band av internationell klass levererar hon lekfull och svängig musik och melodiös jazz. Lägg där till fantastiska Britta Virves som snabbt etablerat sig på den svenska jazzscenen så har du receptet på en riktig toppenkväll, säger Fredrik Norén, jazzproducent på Musik Västernorrland.

Britta Virves är pianist och kompositör baserad i Stockholm. Hon började spela klassisk piano vid sju års ålder och övergick till jazz under tonåren tack vare en lärare vid namn Tiit Paulus. År 2014 flyttade hon till Sverige och etablerade sig snabbt på den svenska jazzscenen. Hennes samarbeten inkluderar en mångsidig grupp musiker, såsom Håkan Broström, Isabella Lundgren, Joakim Milder, Peter Danemo och Norrbotten Big Band. Under konserten med Karin Hammar Fab4 spelas rykande färsk musik som släpptes på plattan "Opening" (Prophone/Naxos) april 2023.

Turné
Måndag 29 januari – Jazzklubben Sundsvall
Tisdag 30 januari – Jazz i Jemtland (Östersund)
Onsdag 31 januari – Öbacka Jazz & Blues (Härnösand)