Hösten 2025 sätter Teater Västernorrland och Nordiska Kammarorkestern upp musikalen Kristina från Duvemåla. Uppsättningen är en samproduktion mellan Teater Västernorrland, Musik Västernorrland och Sundsvalls kommun.

Storsatsning när Kristina från Duvemåla sätts upp i Sundsvall

Hösten 2025 gör Teater Västernorrland tillsammans med Nordiska Kammarorkestern en uppsättning av musikalen Kristina från Duvemåla. Regissör blir Melker Sörensen och dirigent Jonas Nydesjö.

När musikalen Kristina från Duvemåla som bygger på Vilhelm Mobergs utvandrarepos har premiär i Tonhallen den 18 oktober är det 30 år sedan som den uruppfördes i Malmö.

- Kristina från Duvemåla är en ikonisk musikal som berättar om det svåra att lämna sitt hemland och försöka bli hel någon annanstans. Det starka temat tillsammans med låtar som går rakt in i hjärtat och oförglömliga rollfigurer gör det här till en djupt älskad musikal, säger teaterchef Kristoffer Berglund.

Musikalen har med sina tidigare uppsättningar spelat för en publik på nästan 1,5 miljoner.

- Vi är glada att Kristina från Duvemåla får ett nytt liv - 30 år efter urpremiären i Malmö. En historia som är än mer aktuell idag. Och att det sker i Sundsvall känns extra roligt med tanke på att vår Kristina - Helen Sjöholm - har sina rötter där, säger Görel Hanser, vd på Charlotta Teaterproduktion.

För regi och koreografi står Melker Sörensen som arbetat med musikaler som Evita, Rent, Chess, Cabaret med flera. Så sent som ifjol tilldelades han priset bästa regi av Broadway World Regional Awards 2023 för musikalen Marguerite på Malmö Opera. På dirigentpulten återfinner vi Jonas Nydesjö som under de senaste åren blivit en återkommande och uppskattad gästdirigent hos Nordiska Kammarorkestern. Inte minst för de crossover-konserter han gjort tillsammans med orkestern.

- Det är en ära för Nordiska Kammarorkestern att tillsammans med Jonas och artisterna få klä detta epos med musik, säger Marita Henningsdotter Lovnér, musikchef för Musik Västernorrland.

Uppsättningen är en samproduktion mellan Teater Västernorrland, Musik Västernorrland och Sundsvalls kommun. Sammanlagt kommer 21 föreställningar spelas i Tonhallen i Sundsvall.

Till musikalen söks nu en ensemble av professionella musikalartister och längre fram kommer en kör av duktiga körsångare från regionen att rekryteras. Dessutom består musikalen av ett antal barnroller. Audition för solistrollerna samt övriga roller kommer att genomföras i Sundsvall den 19-20 maj med callback i Stockholm den 27 maj. Audition för barnrollerna och kören kommer att ske under hösten 2024.

Fakta Kristina från Duvemåla:
      Kristina från Duvemåla är en svensk musikal byggd på Vilhelm Mobergs utvandrarepos.

Musik: Benny Andersson
      Text: Björn Ulvaeus
      Manus: Lars Rudolfsson och Jan Mark
      Orkestrering: Anders Eljas
      Licensierad av Charlotta Teaterproduktion

Kristina från Duvemåla hade urpremiär 1995 på Malmö Musikteater och 2012 togs musikalen upp igen i en något bearbetad version på Svenska teatern i Helsingfors. Denna uppsättning spelade sedan på Göteborgsoperan och Cirkus i Stockholm.

När musikalen fyller 30 år hösten 2025 är det dags för den första nya uppsättningen som blir en samproduktion mellan Teater Västernorrland, Musik Västernorrland och Sundsvalls kommun.

Nordiska Kammarorkestern har uppdraget att på hög konstnärlig nivå sprida västerländsk konstmusik till länets invånare. Med sin repertoar tar orkestern världen till Västernorrland genom samarbeten med världsartister och spännande crossover-konserter. Nordiska Kammarensemblen och Nordiska Blåsarkvintetten är ensembler med musiker ur orkestern. Tack vare sina mindre format når de ut till fler spelplatser, från konsertsalar till klassrum och äldreboenden.

Nordiska Kammarorkestern är en del av Scenkonst Västernorrland AB som ägs av Region Västernorrland och Sundsvalls kommun som tillsammans med Kulturrådet står för huvudfinansieringen.

Teater Västernorrland är länets egen teater och har i uppdrag att producera en varierad repertoar av hög konstnärlig kvalitet för barn, unga och vuxna. Teatern har en fast skådespelarensemble och ett helt hus fyllt med ateljéer och verkstäder. Teatern bedriver en omfattande skolverksamhet, ger stöd till amatörteaterföreningar och erbjuder aktiviteter på fritiden.

Teater Västernorrland är en del av Scenkonst Västernorrland AB som ägs av Region Västernorrland och Sundsvalls kommun som tillsammans med Kulturrådet står för huvudfinansieringen.

Anna Thors

Presskontakt Marknadsförare Teater Västernorrland 070-686 38 28