Teater Västernorrlands Platsen erbjuder konstupplevelser i det offentliga rummet efter en lång nedstängning av teatrar och scener i pandemins fotspår.

Teater Västernorrland bjuder på ljudverk på torget i Härnösand och Sollefteå genom qr-koder

Med fyra specialskrivna ljuddraman vill Teater Västernorrland bjuda länsborna på teater mitt i stan. Från och med den 7 maj kan medborgarna ta del av dem.

- Vi presenterar ett antal verk som utspelar sig i medborgarnas vardag, med en twist, säger Kristoffer Berglund, teaterchef.

På Torget i Härnösand kan du lyssna till ljudverket ”Genom vind, snö och solsken”. Och på Orrtorget i Sollefteå utspelar sig ”Om allting skiter sig”. Titlarna är två exempel på vad västernorrlänningarna kan ta del av genom Teater Västernorrlands verk ”Platsen”.

Genom att skanna en qr-kod som sitter i anslutning till torgen kommer en ljudfil att spelas upp.

- Våra ljuddraman utspelar sig precis på den plats som lyssnaren själv befinner sig på. Men eftersom innehållet i verken är helt specifika och egna så hoppas jag att man ska uppleva en verklighetsflykt och få en aha-upplevelse över vad omvärlden kan erbjuda, säger Kristoffer Berglund.

Idén kommer ursprungligen från Norrdans som samtidigt presenterar verket ”Motion Portals” som är gjort i samarbete med filmskaparen Måns Berthas. De har valt att knyta 20 dansverk till lika många konstverk runt om i Norrland efter idé från Malika Ali som är en av kompaniets dansare.

På Härnösands kommun mottogs idén om ett ljuddrama som nås genom en qr-kod med nyfikenhet. Och att det dessutom är både kostnadsfritt och går att ta del av dygnet runt tycker kulturchefen Elisabeth Oxelhöjd är positivt.

- Det är både roligt och spännande när man utvecklar nya sätt att ta del av konst. Det visar på att Teater Västernorrland har en stark önskan om att vara i dialog med sin publik, säger Elisabeth Oxelhöjd, kulturchef på Härnösands kommun.

Restriktionerna under pandemin har inneburit stora begränsningar för scenkonsten och möjligheterna att nå ut till publiken.

- En stor del av vår trogna publik ha suttit isolerade det senaste året till följd av pandemin, jag hoppas att dessa upplevelser utomhus utan trängsel kan nå dem, säger Kristoffer Berglund.

Lansering av Motion Portals och Platsen är den 7 maj.

Här kan du uppleva Teater Västernorrlands ”Platsen”:

Härnösand

Torget, ”Genom vind, snö och solsken”

Sollefteå

Orrtorget, ”Om allting skiter sig”

Sundsvall

Stora Torget, ”Minns du?”

Ånge

Centraltorget, ”Ge mig en fast punkt och jag ska rubba jorden”

Vill du ta del av Norrdans Motion Portals så hittar du dem här:

Sundsvall

Nära Nya Hamngatan 15, konstverket Mötet

Nära Nya Hamngatan 19, konstverket Gryning

Köpmangatan 19, konstverket Folkvimmel

Kyrkogatan 19 (Stora torget), vid Rikstelefonen

Esplanaden 9, fontänen i Vängåvan

Örnsköldsvik

Framnäskajen vid Fjällräven Center, konstverket Tellus

Örnsköldsviks museum och konsthall, konstverket Gestalt i Storm

Storgatan/Köpmangatan, konstverken Jimmys

Gamla stationshuset

Trappan vid Arken, konstverket Det tidlösa landskapet

Umeå

Tunneln vid Järnvägstorget, konstverket Lev! ”Sara Lidmans tankegångar”

Årstidernas park, konstverket Constructing a New World “Jungle gym”

Järnvägstorget, konstverket Grön eld

Operaplan, konstverket Laddningsplats för ljushuvuden

Konstnärligt campus, konstverket Julia

Östersund

Badhusparken, konstverket Far och son

Dalhemsparken, träramen bredvid utegymmet

Stortorget, konstverket Kören

Skateparken, under Frösöbron

Vägtunnel mot körfältet, konstverket Sköldpaddshjärtat

Teater Västernorrland är länets egen teater med uppdrag att spela teater för både barn och vuxna i hela Västernorrland. Publikmötena sker i olika lokaler – i allt från klassrummet till den stora scenen. Teater Västernorrland är en del av Scenkonst Västernorrland AB som ägs av Region Västernorrland och Sundsvalls kommun som tillsammans med Kulturrådet står för huvudfinansieringen. Kreativitet, mångfald och konstnärlig kvalitet ska prägla bolagets verksamhet inom dans, film, musik och teater.