Cecilia Tjärnberg designar Filmfest Sundsvalls nya prisstatyett "Stone City Award" Foto: Lia Jacobi

Timråbördig konstnär och designer formger Filmfest Sundsvalls nya hållbara prispokal

Lokalt, hållbart och under ständig förändring. Det är ledorden för prispokalen som följer med Filmfest Sundsvalls utmärkelse Stone City Award.

Inredningsarkitekten, möbelformgivaren och konstnären Cecilia Tjärnberg, som ursprungligen är från Timrå, har fått uppdraget att skapa statyetten.

– Jag är väldigt stolt över att få göra ett pris ska hedra de vinnande filmkonstnärerna.

Cecilia arbetar med rumsskapande skulptural form, ofta i relation till frågeställningar om social hållbarhet och empati, och skapar en slags arkitektur memorabilia. I skapandet av prisstatyetten har Cecilia fått fria händer och då valt att arbeta med mjuka former och utforska textila kvaliteter.

– Jag har organiserat textil på hög, valt att fokusera på volangen, fotoskannat och gjort mallar. I skulpturen, eller trofén, finns en rörelse, en referens som jag tror att många av oss har en personlig relation till, säger hon.

Tanken är att Cecilia ska reproducera statyetten varje år och hållbarhet har varit viktigt när den skulle tas fram.

– Materialet är återvunnet trä - ek i det här fallet. Kommande år kommer också att vara återvunnet trä och varje år jobbar jag i ett nytt träslag. Hållbarhet handlar om att vara uppmärksam, ta tillvara på resurserna och uppskatta variation, säger Cecilia.