Det finska folkmusikbandet Pauanne turnerar i Västernorrland 16-21 januari.

Turné i Västernorrland för finsk folkmusik med inslag av gamla arkivband

Det finska folkmusikbandet Pauanne är fascinerade av gamla tiders tro och övertygelser, dess fördomar, fruktan för främlingar och förföljelse av kvinnor. I sina sånger visar de att dessa tankar och idéer fortfarande är mycket närvarande, bara klädda i moderna kläder. Den 16-21 januari ger de fem konserter i Västernorrland.

Det finska folkmusikbandet Pauanne, som tagit sitt namn efter åskguden i finsk mytologi, har dammat av bortglömda arkivband som berättar om trollformler, om en herdes drömmar och häxjakter från 1600-talet. I de 100 år gamla arkivinspelningarna har de funnit och inspirerats av sånger, trollformler och predikan. Melodierna och rösterna är hämtade från de finska skogarna och med finurliga arrangemang integreras de omsorgsfullt valda arkivbanden med nyskriven musik. Med sin originella sättning med fiol, slagverk, keyboards och hammondorgel bjuder Pauanne på svängig och spännande konsert.

- Pauannes musicerande och referenser till gamla tiders fördomar, tro och övertygelser fascinerar mig. De sköra, spröda rösterna, som löper med i musiken som en röd tråd, från personer som levde för 100 år sedan väckte en nyfikenhet i mig som jag gärna ville dela med andra. Därför är det extra kul att bandet sa ja till att komma och turnera här samt att så många av våra arrangörer i regionen valt att ta emot dem. Det fina med musik är också att man inte behöver förstå språket för att få en härlig upplevelse, säger Sara Högsten, producent på Musik Västernorrland.

Sedan 2018 är Region Västernorrland, Sundsvalls kommun och Örnsköldsviks kommun förvaltningsområde för finskan vilket innebär ett särskilt ansvar att främja och stärka det finska språket och kulturen. Pauanne turnerar i Västernorrland 16-21 januari.

Turné
Tisdag 16 januari – Bryggeriet, Härnösand, 19:00