Filmproduktion i Västernorrland. Foto: Lia Jacobi

Två nya projekt ska stärka filmnäringen i Västernorrland

Hos Film Västernorrland startas två projekt för att stärka filmnäringen med fokus på hållbarhet och jämställdhet.

- Här kan vi verkligen göra skillnad. Nationellt sett är filmbranschen inte alls jämställd och i Västernorrland finns det exempelvis mycket färre filmföretag som drivs av kvinnor än av män, säger Marie Nilsson, filmchef Film Västernorrland.

Projektet Mid Nordic Female Film Network är ett samarbete mellan Film Västernorrland, Filmpool Jämtland och Midtnorsk Filmsenter med syfte att stärka och öka samarbetet mellan filmare i regionen, med särskilt fokus på kvinnor. Projektet Förstudie Hållbar Filmproduktion i Västernorrland undersöker vilka insatser som behöver genomföras för att filmnäringen i Västernorrland ska bli mer hållbar utifrån ett ekonomiskt, ekologiskt och socialt perspektiv.

- Vårt uppdrag är att stärka och utveckla filmkulturen i Västernorrland. Genom den här externa finansieringen kan vi kraftsamla och ta större kliv än vanligt under en period, och då kommer vi antagligen också se större effekt, fortsätter Marie Nilsson, filmchef Film Västernorrland.

Mid Nordic Female Film Network startade 1 oktober och pågår till 30 september 2022. Torsdag och fredag 12-13 november hålls en första träff i Åre, där gästerna från Norge deltar via länk pga reserestriktioner. Det är ett Interreg-projekt som finansieras ur Europeiska regionala utvecklingsfonden.

Förstudie Hållbar Filmproduktion i Västernorrland startade 1 oktober och pågår till 30 juni 2021. Projektet ska resultera i ett förslag på hur filmnäringen kan bli mer hållbar utifrån ett ekonomiskt, ekologiskt och socialt perspektiv. Projektet finansieras av Europeiska regionala utvecklingsfonden och Region Västernorrland.

Regional utveckling genom filmproduktion

Film är både kultur och ekonomi, d.v.s. en kreativ näring. Filmproduktion resulterar i en kulturprodukt som genererar ett upplevelsevärde hos sin publik samtidigt som den skapar sysselsättning, efterfrågan hos underleverantörer och intäkter till företagen i branschen.

- Att Västernorrland som filmregion och filmnäringen här stärks och blir mer hållbar skulle leda till en ökad konkurrenskraft och fler arbetstillfällen för de företag som är verksamma här, samt att nya företag bildas. Film bidrar i stor utsträckning till regional utveckling, avslutar Marie Nilsson.

Film Västernorrland har som uppdrag att stärka och utveckla filmkulturen i Västernorrland. Vi arbetar med tre huvudområden; barn och unga, visning och spridning, och produktion. Film Västernorrland är en del av Scenkonst Västernorrland AB som ägs av Region Västernorrland och Sundsvalls kommun som tillsammans med Kulturrådet står för huvudfinansieringen. Kreativitet, mångfald och konstnärlig kvalitet ska prägla bolagets verksamhet inom dans, film, musik och teater.