Filmen Bye Bye Boredom av Elina Sahlin från Stöde är utvald till Göteborg Film Festival

Västernorrlands filmfonds första samproduktion utvald till Göteborg Film Festival

Filmen Bye Bye Boredom av Elina Sahlin från Stöde är Västernorrlans filmfonds första samproduktion. Den har spelats in i Västernorrland med lokala skådespelare och filmarbetare i teamet. Den 31 januari får den premiär på Göteborg Film Festival, som är Nordens största filmfestival.

I september 2022 startade inspelningen av långfilmen Bye bye boredom av Stöde-talangen Elina Sahlin. Nu är filmen, som är inspelad i Viskan och Torpshammar, utvald till Göteborg Film Festival. Premiär 31 januari.

- Vi är glada och stolta över att filmfonden i Västernorrland kan vara med och möjliggöra att historier härifrån kommer ut i världen och att så många lokala filmarbetare fått chansen att arbeta i sin första långfilm. Det är en viktig film som speglar ungdomar på landsbygden, säger filmkonsulent Anders Justin på Film Västernorrland.

Bye Bye Boredom, som tidigare gick under arbetsnamnet Glaspest, är Elina Sahlins långfilmsdebut där hon både har skrivit manus och regisserat. Resultatet är ett berörande och känsligt gestaltat drama tecknat mot det vidsträckta och glesbebyggda landskapet i Norrlands inland. I maj 2022 kom beskedet om en permanent finansiering av Västernorrlands filmfond från Region Västernorrland, sedan 2023 är samtliga länets kommuner medfinansiärer.

- Den här filmen hade inte blivit västernorrländsk utan en filmfond. Då hade den här berättelsen om hästar, knark och epa behövt filmas i ett annat län. Nu blir förstgagångsfilmande västernorrlänningar, både statister, filmarbetare och framförallt våra unga skådespelare, representerade på en sådan här fin filmfestival, säger Elina Sahlin.

Flera av rollerna i filmen spelas av ungdomar från Sundsvallstrakten och produktionen har dessutom engagerat ett 20-tal filmarbetare från regionen, såväl etablerade som helt nya.

Film Västernorrland har som uppdrag att stärka och utveckla filmkulturen i Västernorrland. Vi arbetar med tre huvudområden; barn och unga, visning och spridning, och produktion. Film Västernorrland är en del av Scenkonst Västernorrland AB som ägs av Region Västernorrland och Sundsvalls kommun som tillsammans med Kulturrådet står för huvudfinansieringen. Kreativitet, mångfald och konstnärlig kvalitet ska prägla bolagets verksamhet inom dans, film, musik och teater.