Energin från Cykelvasan skulle kunna värma upp ditt hem under 12 år

Schneider Electric är sedan 1958 stolt sponsor av Vasaloppet. Bolagets nytillträdde vd Charlie Timmermann nöjer sig dock inte med att enbart sponsra evenemanget. Han ska även delta i Cykelvasan Öppet Spår, som är ett av Vasaloppets cykellopp, och själv cykla de 94 kilometerna. Charlies deltagande handlar om att uppnå mer än träningsvärk, det handlar även om att föregå med gott exempel och Schneider Electrics hållbarhetssträvan. Energin som genereras när du trampar genom skog och mark ska inte underskattas. Förutsatt att vi hade kunnat ta tillvara på energin från alla deltagare som cyklar Cykelvasan Öppet Spår och Cykelvasan, skulle 97 000 kWh* energi genereras.

- Träning och hälsa är grunden till en hållbar arbetsplats, men jag kan inte uppmana mina kollegor att leva hälsosamt om jag inte själv föregår med gott exempel. Jag har endast cyklat en längre sträcka en gång tidigare, vilket var tre mil på en asfalterad väg. Så detta blir en kul utmaning, säger Charlie Timmermann, vd Schneider Electric Sverige.

Cykelvasan startar precis som det traditionella skidloppet i Sälen, och går sedan i mål i Mora. Skillnaden mellan loppen är att den 94 kilometer långa sträckan nu ska cyklas på mestadels skogsväg och grus på mountainbike. Charlies deltagande handlar dock om att uppnå mer än träningsvärk och ett gott exempel, det handlar även om Sveriges hållbarhetssträvan.

Lösningen för framtidens hållbara energiförsörjning kanske inte ligger i cykling. Men energin som genereras när du trampar genom skog och mark ska heller inte underskattas. Förutsatt att vi hade kunnat ta tillvara på energin från alla 18 500 deltagare som cyklar Cykelvasan Öppet Spår och Cykelvasan skulle 97 000 kWh energi genereras. Det är tillräckligt för att värma upp en lägenhet på 65 kvadratmeter under 12 års tid. Den naturliga energin som cyklingen genererar är en fin symbol för morgondagens hållbara energikällor, menar Charlie.

- Det är viktigt för mig att sätta en lokal prägel på vår verksamhet och att mina 1 500 kollegor i Sverige känner att jag står för det, på riktigt. Sverige är och ska vara ett föregångsland inom hållbarhet och innovation. För Schneider Electric är det vad vi jobbar med och för varje dag, för alla. Ett exempel på innovation inom hållbarhet är våra elbilsladdare EVlink som kommer att vara uppställda vid parkeringen i närheten av Vasaloppets målgång i Mora, säger Charlie.

Charlie, som efter en civilingenjörsexamen från KTH startade sin karriär som trainee hos Schneider Electric, har haft ett antal olika roller inom bolaget och har sedan juni i år axlat rollen som vd. Charlie är den första svenska vd:n som bolaget haft på 8 år.

Läs mer om ny svensk vd för Schneider Electric

Läs mer om Cykelvasan

Läs mer om elbilsladdaren EVlink

*Uträkningen baseras på deltagarna i både huvudloppet (13 000 st) och öppet spår (5 500 st) för 94 km distansen och 5 timmar i medeltid per deltagare och 15 kcal/minut total förbränning/förbrukning, samt att alla 18 500 deltagare går i mål.

Malin Brant-Lundin, marknads- och kommunikationschef, malin.brant-lundin@se.com, 073-086 56 64