Nu lanseras EcoStruxure Modular Data Center – ett vätskekylt komplett datacenter från Schneider Electric

Schneider Electric lanserar nu ett vätskekylt komplett datacenter, EcoStruxureTM Modular Data Center, All-In-One Module. Det är världens första prefabricerade modulära datacenter med precisionskylning på chassinivå som möjliggör högpresterande bearbetning och säkerhet.

Den nya prefabricerade modulen, som integreras av Avnet och innehåller precisionskylning på chassinivå från Iceotope, gör det möjligt att använda de mest CPU- och GPU-intensiva HPC-applikationerna (high performance computing) med större tillförlitlighet i tuffa och avlägsna miljöer. Från industriell tillverkning och bilindustri till telekommunikation och inom militär, gruvdrift, olja och gas, gör denna lansering det möjligt att bearbeta data i realtid snabbare med större innovation, effektivitet och lägre latenstid.

Den nya kompletta lösningen får plats i en drygt 6 meter lång ISO-standardcontainer och rymmer en standard IT-laddning på 60 kW, med en IT-kapacitet på upp till 336 kW. Systemet omfattar också en 80 kW Galaxy VS 3-fas UPS, fullständig batteribackup, brandskydd, fullt integrerad värmeavledning och kylning. Fjärrövervakning och fjärrstyrning av både den fysiska miljön och IT-utrustningen möjliggörs med den prisbelönta IT-mjukvaran EcoStruxure.

Som en del av utbudet av EcoStruxure-serien med modulära datacenter ger den nya vätskekylda allt-i-ett-modulen en snabb, flexibel och förutsägbar lösning som erbjuder samma kvalitet och funktionalitet som en traditionell anläggning. Den gör det möjligt att utforma, bygga och installera ny datacenterkapacitet på en bråkdel av den tid det tar att förvärva och utveckla traditionella datacentermiljöer. All utrustning är fabriksinstallerad och testad för att ge en motståndskraftig och förutsägbar prestanda och minskad risk från dag ett.

Ökad säkerhet, motståndskraft och effektivitet med precisionskylning på chassinivå

Den nya allt-i-ett-modulen är utformad för hållbar drift kombinerat med hög effektivitet med en extremt låg PUE <1,15 (vissa anläggningar visar en PUE på 1,03). Användningen av vätskekylning minskar behovet av luftbaserad kylning, vilket förenklar kylningen och eliminerar behovet av fläktar. Detta ger en dubbel positiv effekt. Infrastrukturens energianvändning minskar, vilket gör mer kraft tillgänglig för IT-belastningen och förbättrar miljöns tillförlitlighet. Det minskar också underhålls- och servicekomplexiteten genom att elektromekaniska enheter som kräver regelbundna uppgraderingar och byten inte behövs.

Med hjälp av Iceotopes Ku:l 2 vätskekylda chassi som är integrerade med Schneider Electrics NetShelter Liquid-Cooled racksystem är verksamhetskritisk IT-utrustning helt isolerad från den yttre miljön och precisionskyld i ett förseglat hölje som är ogenomträngligt för damm, gaser och fukt. Säker och manipuleringssäker dator-, lagrings- och nätverksutrustning får en extra nivå av fysisk säkerhet och säkerhet för I/O-anslutningar.

– Idag har efterfrågan på de mest kraftfulla CPU:erna och GPU:erna ökat i praktiskt taget alla IT-tillämpningar, samtidigt som utrymmesbristen har ökat, säger Robert Bunger, Program Director, CTO Office, Schneider Electric. Den nya kompletta vätskekylda prefabricerade datacentermodulen uppfyller behovet av att distribuera beräkningsintensiv processorkraft i en kompakt, säker och dedikerad edgemiljö, som kan distribueras nästan var som helst i världen på sex veckor.

Ökad tillförlitlighet och synlighet på de mest avlägsna platserna

• Proaktiv övervakning och hantering med EcoStruxure IT Expert, Schneider Electrics öppna, interoperabla och leverantörsoberoende DCIM-programvara för edge, distribuerad IT och datacenter. För mer information, besök www.schneider-electric.com/ecostruxure-it
  • Ökad tillförlitlighet genom EcoStruxure Asset Advisor, en molnbaserad fjärrövervakningstjänst, som kan övervaka, felsöka och spåra problem på ett snabbt och effektivt sätt.
  • Avancerad Out of Band Management (OOBM) tillhandahålls via en Avnet MaaXBoard Single Board-dator med Redfish-kompatibelt API för hantering av IT-utrustningen även när servrarna är avstängda eller inte längre svarar.

Schneider Electric har tidigare tillkännagivit ett partnerskap med Iceotope och Avnet, vilket gör det möjligt att integrera servrar av företagsklass från en rad OEM:er med infrastruktur för precisionskylning på chassinivå innan de installeras. Detta ökar hastigheten och bekvämligheten av installationer och minskar serviceriskerna i samband med installation av serverutrustning.

Om du vill veta mer om det nya Schneider Electric All-In-One Prefabricated Liquid Cooled Data Center kan du besöka webbsidan.

Om EcoStruxure

EcoStruxure är Schneider Electrics öppna, interoperabla, IoT-baserade systemarkitektur och plattform. Den ger kunderna ökat värde i form av säkerhet, tillförlitlighet, effektivitet, hållbarhet och uppkoppling. EcoStruxure använder sig av IoT, mobilitet, sensorik, moln, analys och cybersäkerhet för att leverera innovation i alla led. Detta omfattar uppkopplade produkter, styrning av edge computing och appar, analyser och andra tjänster. EcoStruxure har installerats på mer än 480 000 platser, med stöd av mer än 20 000 systemintegratörer och utvecklare, och kopplar samman över 1,6 miljoner förvaltade tillgångar genom mer än 40 olika digitala tjänster.

• datacenter