Schneider Electric tar det smarta hemmet till nästa nivå med nya Wiser

Schneider Electric lanserar nu ett helt nytt Wiser-system för smarta hem, med ny gateway och ett brett utbud av funktioner som kommunicerar via cybersäkra Zigbee 3.0. Installationen är skalbar och kan skräddarsys efter behov. Stor vikt har lagts vid att installation, driftsättning och överlämning ska vara enkel för den professionella installatören och att molnstabiliteten och appen ska ge kunden en bra användarupplevelse.

Marknaden för smarta hem växer. Fyra av tio svenskar förväntar sig, enligt en undersökning som Edelman Intelligence har gjort på uppdrag av Schneider Electric, att ett nytt hem är förberett för smart hemteknik och var femte person skulle vara beredd att betala mer för det. I takt med ökad digitalisering kommer vi ställa nya krav på bekvämlighet, säkerhet och energieffektivitet i våra hem. Schneider Electric släpper nu det helt nya smarta hemsystemet Wiser. En mängd nya produkter och funktioner kan överblickas och styras i nya appen Wiser by SE, eller via röstassistenter som Siri, Amazon Alexa eller Google Assistant.

Wiser gateway är navet

Navet i Wiser-systemet är Wiser gateway, som kommunicerar med alla kopplade enheter och ger kunden möjlighet till styrning och övervakning i nya appen Wiser by SE. Stor vikt har lagts vid att installation, driftsättning och överlämning ska vara enkel för installatören och att molnstabiliteten och appen ska ge slutkunden en positiv användarupplevelse. Flera avancerade inställningar och automationer kan göras för att öka säkerheten, energieffektiviteten och bekvämligheten i hemmet.

Skalbart upplägg

Helt nya Wiser är ett skalbart smart hemsystem som kan byggas ut steg för steg. Det går exempelvis att börja med att koppla upp belysningen för att senare lägga till andra funktioner, såsom detektorer som kan skicka larm eller notiser i appen när något kräver extra uppsikt. Systemet kommunicerar via cybersäkra Zigbee 3.0 och kommer att fyllas på löpande med nya produkter och funktioner. Idag finns:

• Gateway
  • Vattenläckagedetektor
  • Temperatur- och luftfuktighetssensor
  • Rörelsedetektor
  • Magnetkontakt till dörr eller fönster
  • Smart plug
  • IP-kamera för inomhusbruk
  • Uppkopplad strömställare och rörelsedetektor med tryckknapp i Exxact-design samt strömställarpuck
  • Uppkopplad vriddimmer och tryckdimmer med och utan rörelsedetektor i Exxact-design samt dimmerpuck
  • Trådlös tryckknapp med en eller två kanaler i Exxact-design
  • Uppkopplad jalusibrytare i Exxact-design
  • Uppkopplade 1- och 2-vägsuttag i Exxact-design

Läs mer om Wiser för elektriker här.