Pressmeddelande -

Norska returemballage företaget Rentpack AS köper 300 000 plastpallar av Schoeller Arca Systems AB

Rentpack AS är ett norskt företag som äger en pool av standardiserade returföremballage som till exempel plastpallar, lådor, backar och flaskor för bryggerier och dryckesindustrin i Norge. Rentpack AS började för några år sedan att leta efter en halvpall med måtten 800 mm x 600 mm, för att förbättra sin befintliga Plasthalvpall. Halvpallen skulle uppfylla en del särskilda krav som till exempel att den skulle vara gjord av plast, den skulle vara lättviktig och ha en attraktiv design, men framför allt skulle pallen klara hård hantering lastad med hundratals kilo av fyllda dryckesflaskor under många transporter mellan produktionsanläggningar och butiker i Norge.

"Vi är nöjda över att kunna förse våra kunder med den förbättrade pallen. Den förbättrade pallen har handtag, ett fräschare utseende, en etikett med både streckkod och RFID, och levereras i halkfritt material. Handtaget gör att pallen är mycket lättare att hantera manuellt. Men framför allt är den stabilare än den tidigare versionen, och har ett övre plan som är utformat för transportförpackningars framtid. Eftersom vi lämnar tillbaka den tidigare versionen och nya pallar tillverkas av gamla pallar, så bidrar vi dessutom till en bra lösning ur miljösynpunkt. Vi är övertygade om att pallen kommer att uppskattas, och hoppas att pallens nya och innovativa egenskaper kommer att passa våra kunders framtida behov." -  Morten Sundell, verkställande direktör för Rentpack AS

Schoeller Arca Systems har en lång historia av leverans av halvpallar av plast till bryggerier och dryckesindustrin i Norge. Lösningen baserades på den berömda plasthalvpallen 6100 som redan har en lång historia på den skandinaviska marknaden. Vår forsknings- och utvecklingsavdelning anpassade plasthalvpallen till Rentpack AS behov och krav. Efter omfattande provning av olika pallar och långa diskussioner med Rentpack AS, tillkännagav de att de var redo att underteckna ett avtal med Schoeller Arca Systems. Tillverkningen av plasthalvpallen påbörjades i början av hösten 2011, och hittills har Schoeller Arca Systems i Perstorp i Sverige levererat mer än 60 000 halvpallar av plast till Rentpack AS. Den totala volymen uppskattas nå över 300 000 pallar.

En plastpall är en effektivare returförpackning än en träpall. Att förpackningen kan returneras för återanvändning innebär att den används om och om igen vid transport mellan produktionsanläggningar och försäljningsställen, som till exempel en livsmedelsbutik. En plastpall samlar inte smuts och damm, och kan därför användas i känsliga sektorer, som till exempel i bryggerier och inom dryckesindustrin. Om plastpallen ändå skulle bli smutsig, så kan den lätt tvättas utan att pallens vikt ändras på grund av att den blir våt. En lättviktig plastpall innebär en lägre bränsleförbrukning vid transporter, och i slutänden både en kostnadseffektivare lösning och en lösning som är bättre för miljön än en träpall.

Rentpacks halvpall av plast väger bara 7,3 kg, men kan klara en last på mer än 600 kg. Halvpallen av plast är dessutom försedd med en etikett med streckkod och RFID, vilket innebär att Rentpack AS har en hundraprocentig möjlighet att erbjuda kontroll och spårbarhet för sina kunder.

Schoeller Arca Systems erbjuder alltid den bästa lösningen, både när det gäller kostnadseffektivitet och hållbarhet. Plasthalvpallen är tillverkad av återvunnen högdensitetspolyeten, vilket betyder att ingen "jungfrulig" plast har använts. När plasthalvpallen är redo att kasseras, kan den återvinnas och plastmaterialet kan användas i nya plastprodukter.

• Frakt, transport

• drikkevare
  • återvunnen plast
  • bryggeri