Studenter lanserar Sveriges första marknadsplats för att förbättra studierna

Borde det inte gå att underlätta universitetsstudierna för svenska studenter? Det tyckte Philip Axelsson, som såg ett omättat behov bland sina klasskompisar och startade scholaris.se. Det resulterade i Sveriges första marknadsplats för digitalt studiematerial.

- Jag ville skapa en hemsida där studenter kan mötas och hjälpa varandra genom att dela med sig av föreläsningsanteckningar, mattelösningar och sammanfattningar samtidigt som de kan tjäna en extra slant, säger grundaren Philip Axelsson.

Traditionella marknadsplatser där kurslitteratur säljs och köps pånätet är som vi vet inget nytt. Men att på samma sätt kunna köpa och sälja digitalt studiematerial såsom anteckningar, mattelösningar och sammanfattningar är däremot något vi inte har sett tidigare. Pådet viset vill Philip Axelsson, grundare av scholaris.se och nyexaminerad student från Linnéuniversitetet i Växjö underlätta och förbättra studierna för omkring 400 000 studenter på universitets- och högskolenivå runt om i Sverige.

- Genom att skapa en marknadsplats för digitalt studiematerial får studenter en helt ny möjlighet att tjäna pengar på sina studier samtidigt som de hjälper andra studenter, säger Philip.

Mottagandet från lärare på universitet och högskola väntas vara blandad.

-  Många lärare tycker det är en utmärkt idé medan ett fåtal lärare påtalar risken för att kvaliteten på studierna kan bli lidande. Vi anser att studierna tvärtemot kan bli effektivare och bättre genom att studera på ett smartare sätt. Många studenter pluggar redan idag med hjälp av sammanfattningar och liknande så det är inte mer än rättvist att alla studenter ges samma möjlighet, säger Philip.

scholaris.se har under det senaste året förstärkts med ytterligare två studenter. Elias Eriksson på Lunds universitet och Emil Cardebrant på Umeå Universitet. De fick syn påscholaris.se och ville hjälpa till att förbättra och sprida sidan så att fler studenter kan förbättra sina studier.

- Vi båda såg behovet av tjänsten och tog kontakt med Philip. Jag tror det är viktigt att sidan utvecklas av studenter eftersom målgruppen är just studenter, säger Elias och får medhåll av Emil.

scholaris.se nylanserades i slutet av februari efter att ha varit i testning och det återstår nu att se om de får lärare på sin sida och om de lyckas med att underlätta studierna för landets studenter.