SCHWENK Latvia hållbarhetsrapport 2020

SCHWENK Latvia hållbarhetsrapport 2020

Vi presenterar nu SCHWENK Lettlands hållbarhetsrapport för år 2020. Se hur vår fabrik och organisation i Lettland presterar samt hur vi jobbar målinriktat med frågor kring hållbarhet, hälsa & säkerhet samt distribution. Viktiga framsteg görs och vi i Sverige är stolta över att vara en del av detta. Extra glädjande är att våra kunder får ta del av cement som är producerad med mer än 85% alternativt bränsle vilket är unikt i vår bransch.

Intressant fakta är även att år 2019 började SCHWENK det största investeringsprojekt i Broceni -anläggningen sedan öppnandet 2010. En ny cementkvarn och en megasilo står i centrum för denna investering, allt för en mer hållbar och miljövänlig produktion. Planen är att detta färdigställs i slutet av 2021. Investeringen kommer att hjälpa oss att närma oss våra mål att minska CO2 utsläppen samt skapa möjligheten för införandet av nya cementtyper på den nordeuropeiska marknaden.

Tomasz Borowiec

Presskontakt VD / Managing Director +46(40)317554

Välkommen till SCHWENK Sverige AB!

Vi erbjuder den svenska marknaden högpresterande cement för alla typer av betongkonstruktioner samt betongprodukter. Leveranser till våra kunder sker genom helautomatiserade och strategiskt belägna terminaler. Produktionen av vår cement i Sverige sker vid våra toppmoderna fabriker i Brocēni och Bernburg.

SCHWENK Sverige AB
Hyllie Boulevard 31