De här är de tjugo finallagen inför East Sweden Hack i creActive Mjärdevi den 4-6 september

Nu är alla ansökningar genomgångna och de tjugo lagen till East Sweden Hack uttagna. Det går inte att ta miste på att projektledare Marcus Nygren är mer än nöjd:

- I finalen kommer tjugo superkvalificerade lag att delta. Vi ville med Internet of Things som tema locka fram nya kreativa idéer och nya människor, och det har vi verkligen lyckats med. Med East Sweden Hack vill vi skapa Sveriges roligaste hackathon, som kombinerar kreativitet, samhällsnytta och nya affärsidéer.

En målsättning inför årets upplaga av East Sweden Hack var att öka mångfalden och även där har man lyckats, bland annat genom de förevent #DiversifyESH och PreHack som genomfördes under våren 2015.

- Vi har ökat andelen tjejer från 22 till 28 procent, så det går framåt. Dessutom har vi fått en bättre spridning av olika kompetenser inom lagen genom att vi varit tydliga med att mångfacetterade lag oftast skapar de bästa resultaten.

2013 var första året som East Sweden Hack genomfördes i creActive Mjärdevi Linköping. Då deltog tio lag med uppdraget att skapa en nytänkade app eller webbtjänst med hjälp av öppen data. Redan året därpå fördubblades antalet lag och 20 idéer genomfördes under helgen.

2015 lyfter East Sweden Hack till en ny nivå och utmanar under den 4-6 september Internet of Things. Vad händer om man kopplar ihop öppen data med en pryl? Det kommer också att finnas priser i inte mindre än tretton olika kategorier. Priset för Bästa Projekt kommer att vara en resa till heta startup/IoT-staden Berlin.

Här är de deltagande lagen och deras idéer. Nytt för i år är ett nybörjarlag som knappt har några förkunskaper samt ett Wildcardlag kommer att vara med och tävla. Wildcardlaget består av fyra personer som inte känner varandra sedan innan och som har en månad på sig att lära känna varandra och komma fram till en idé som de vill genomföra på hacket.

Den digitala lekplatsen – en plats för fysisk lek och teknisk nyfikenhet – Linnéa Nåbo, David Bergström, Olivia de Flon, Henning Nåbo

Roboten som finns där när du behöver hjälp – Fredrik Löfgren, Sebastian Gustafsson, Samuel Lindgren, Mikael Szreder

Information där du behöver den, när du behöver den – Christian Rydberg, Henrik Andersson, Oskar Forsgren, Sebastian Törngren

Ett smart överfallsalarm – för en tryggare kommun – Adam Alsegård, Benjamin Wiberg, Sara Björkvist, Anton Österblad

Intelligent parkeringssystem med koppling mellan de parkerade bilarna och internet (Intellipark) – Linus Andersson, Jacob Carlsson, Alexander Widar, Andreas Pelme

En applikation som hjälper till att hålla reda på när det är nödvändigt att skotta snö från taken – Gabriella Rydenfors, Sandra Tråvén, Jennifer Bodén, Isabelle Forsman

Koppla samman API från öppna data och IoT till platser som användare sedan följer där användarna sedan uppdateras när för dem intressanta händelser sker - Kim Myhrman, Andre Engström, Fredrik Haglund, Stefan Öggemar

Låt SenseIT ihop med ditt boende underlätta din vardag – Daniel Nilsson, Henning Hall, Daniel Sjövall, Alexander Widerberg

Connection self monitoring through Raspberry Pi with medical statistics from Region Östergötland to create reporting on your health status, and comparing it to other people from your same demographic group - Jonas Tjäder, Assma Camaro, Erik Winther, Elias Erdtman

Effektivisering av rutter för påfyllning av förbrukningsvaror – Filip Haglund, Johanna Westberg, Mike Persson, Love Lidberg

Vår tjänst låter lärare, skolledning och kommun förstå hur luftkvalité, väder, schema och skolmat påverkar koncentrationen i klassrummet – Victor Bergelin, Gustav Ernberg, Victor Birath

En strandaccessoar som hjälper dig hålla koll på mängden UV-strålning i din närhet - Fredrik Schlyter, Fredrik Kangas, Sebastian Wihlborg

Nu slipper du dåligt samvete över att din katt sitter utanför dörren i regn och kyla, Katt-app-strof meddelar dig när din katt vill in - Johanna Elmesiöö, Sofie Khullar, Daniel Böök, Kelly Backlöf

Minska antalet cykelolyckor i Norrköping och Linköping – Maria Lindstam, Ingela Rossing, Robin Abrahamsson, Magnus Ekroth

Optimera vattenanvänding vid större odlingar och parker – Cristoffer Särevall, Klas Löfstedt, Kajsa F. Franzen, Sofia Flårback

Vår idé går ut på att styra värmepumpar med hjälp av två era partners öppna datakällor tillsammans med temperatur- och luftfuktighetssensorer – Filip Kantedal, Simon Hedlund, Albin Bergström

Ett system för mätning av snödjup och visualisering av inhämtad data att användas som beslutsstöd vid planering av plogningsarbete - Charlie Forsgren, Andreas Karlsson, Sam Thellman, Alexander Brusmark

En pulsmätare som hjälper dig att släppa stressen och leva den vardag som du vill leva, med hjälp av det bästa medlet: musik! - Sara Martin, Malin Sandell, Julia Nilsson, Linnea Rothin

Nybörjarlaget: Minska skolmat-spill - Diana Saleh, Dylan Saleh, Christoffer Johannesson, Marcus Bejgrowicz

Wildcard-laget - Jessica Daberius, Torkel Danielsson, Louise Fuchs, Simon Hällström

Klicka här för mer information om East Sweden Hack 2015.

Kontakter:

Marcus Nygren, projektledare East Sweden Hack 2015, marcus@marcusnygren.se, 0727 45 33 37

Lena Miranda, VD Mjärdevi Science Park, lena.miranda@mjardevi.se, 0705 295 645.

• iot
  • internet of things
  • öppna data
  • hackathon
  • hack
  • east sweden

Mjärdevi Science Park är ett kommunägt bolag som arbetar för att erbjuda optimala tillväxtförutsättningar för innovativa företag och tillväxtmiljöer i Linköping. Vi vill få människor och företag att utvecklas och driver även mötesarenan creActive Mjärdevi på Teknikringen 7.