Mjärdevi Science Park internationaliserar teknikparkerna

Den 21 oktober arrangerar Mjärdevi Science Park den svenska branschorganisationens (SiSP - Swedish Incubators and Science Parks (www.sisp.se)) höstmöte och den 22 oktober står man som värd för en internationell workshop i samarbete med International Association of Science Parks (IASP).

Temat för det nationella mötet är "Internationalisering" och temat för det internationella är "Science Parks as tools for Inward Investment and Soft Landing". Till dessa möten kommer en mängd mycket intressanta talare som vi tror är väl värda att tala med/intervjua.

Bland annat får vi besök av Rick Weddle som är CEO för Research Triangle Park (www.rtp.org), en mytomspunnen miljö i USA (störst och äldst i USA). RTP grundades som en satsning på regional utveckling i North Carolina och har blivit en formidabel framgång.

En annan gäst vi har dessa dagar är Luis Sanz som är Director General för International Association of Science Parks (www.iasp.ws) som organiserar ett 350-tal parker över hela världen varav ett tiotal i Sverige.

Andra intressanta gäster är Malcolm Parry, ansvarig för parken i Surrey, England, (www.surrey-research-park.com) och som också är ordförande i United Kingdom Science Park Association. David Rowe basar över University of Warwick Science Park (www.warwicksciencepark.co.uk) och Klaus Plate är ansvarig för en av Europas mest välkända Bioparker, Heidelberg (www.technologiepark-heidelberg.de).

Dessutom kommer Martti Launonen från Finland för att redovisa en jämförande studie av science parks i världen och många andra intressanta gäster.

De ovan nämnda är branschens riktiga "tungviktare" och vi är mycket stolta över att ha dom här.

Rick Weddle kommer redan till lunchen den 20:e, Luis Sanz på kvällen samma dag. Eftermiddagen den 21:a eller vid spridda tillfällen den 22:a är bra tider för samtal sett ur ett programplaneringsperspektiv. Vi hjälper gärna till och skapar mötet om ni är intresserade.

Mer information: EvaMarie Törnström, Mjärdevi Science Park, 013-20 53 59

• internationalisering