Inkubatorbolaget Qnister växlar upp – skriver avtal med flera nya återförsäljare

Under 2017 lanserade Science Park-bolaget Qnister AB molntjänsten Qnister-GDPR, som hittills framgångsrikt hjälpt små och medelstora företag att hantera sitt arbete i den nya lagstiftningen kring personuppgifter. Nu växlar bolaget upp försäljningen genom flera nya återförsäljaravtal.

Den 25 maj 2018 träder den nya dataskyddsförordningen GDPR i kraft. Trots detta är det fortfarande många företag som inte påbörjat sitt arbete med lagstiftningen. EU-kommissionen har nyligen gått ut med en skarp uppmaning till medlemsländerna, där de bland annat uttrycker oro över att många små och medelstora företag verkar få problem att hinna i tid.

Många av de små och medelstora företag som ännu inte kommit igång med GDPR-arbetet vänder sig nu till sin IT-leverantör för att få hjälp. Genom att kunna erbjuda Qnister, som är utvecklat av jurister, kompletterar IT-bolagen sin egen kompetens med det juridiska och kan därmed erbjuda sina kunder ett helhetserbjudande för att bli GDPR-säkrade. Detta gör att Qnister särskilt passar IT-företag och -konsulter. Men även konsulter i andra branscher där personuppgifter har en central roll vill gärna hjälpa sina kunder, vilket Qnister tydligt märker av.

- GDPR-frågan hamnar ofta på IT-företagens bord och många känner att de har svårt att veta vad de ska säga till kunderna. Med Qnister kompletteras deras erbjudande och de kan hjälpa kunderna att på ett konkret och enkelt sätt ta kontrollen över sitt GDPR-arbete, säger Camilla Danielsson, VD på Qnister AB. Vi är också glada över att även kommunikations-, redovisnings- och juristbyråer vill hitta ett samarbete med oss, fortsätter Camilla.

Enkelt att bli GDPR-säkrad

Qnister underlättar för organisationer att följa lagen genom att erbjuda ett enkelt verktyg där man svarar på frågor om sin egen organisation och på så sätt får fram ett resultat över hur långt ifrån GDPR-säkrad organisationen är. En checklista över vad organisationen behöver göra visas och man få via denna relevanta mallar över dokument som behöver upprättas. Man ska inte behöva vara jurist för att förstå vad man ska göra.

- Många kunder blir lättade när de får se hur det på ett enkelt och konkret sätt går att jobba för att bli GDPR-säkrad. De flesta har tidigare förstått att man behöver göra något men får nu konkret veta vad och hur man gör det, säger Camilla.

Nya återförsäljare ansluter i snabb takt

Yrkesmästaren IT-teknik i Sundsvall är ett av de IT-företag som valt att agera återförsäljare för GDPR-tjänsten.

- Vi får många GDPR-frågor från våra kunder. De känner sig vilsna i vad de ska göra. När vi såg Qnisters verktyg för att bli GDPR-säkrad blev det enkelt att hjälpa våra kunder. Att ha ett enkelt verktyg där det ingår både rekommendationer och dokumentmallar sparar mycket tid och pengar för kunden, säger Thomas Vestberg, ansvarig säljare av IT-tjänster på Yrkesmästaren i Sundsvall.

Från kommunikationsbranschen var OAS Kommunikation först ut.

- Det var när vi själva började jobba med vårt eget GDPR-arbete i Qnister som jag insåg att vi enkelt kan hjälpa våra kunder. Marknadsföring handlar ju om att nå rätt målgrupp och då är den nya dataskyddsförordningen en perfekt anledning att hjälpa kunden att bli mer träffsäker i sin kommunikation, säger Christian Ögren, utvecklingschef på OAS Kommunikation.

IT-företaget Dizparc har verksamhet på flera orter i landet.

- Den nya dataskyddsförodningen som träder i kraft i maj kommer att innebära stora förändringar för alla företag i dagens digitala och uppkopplade värld, vilket självklart också får en påverkan på våra kunder. Genom vårt samarbete med Qnister kan vi erbjuda våra kunder ett bra stöd i deras GDPR-anpassning, vilket är positivt för såväl våra kunder som oss, kommenterar Stefan Nohammar, VD på Dizparc Jönköping Infrastruktur.

Hittills har Qnister skrivit återförsäljaravtal med följande företag och tjänsten säljs i dag av: IT-teknik i Sundsvall (Yrkesmästaren), Koneo, Keynet, Conect, IT-stöd i Skaraborg, Crossnet, Dizparc, Netmine, Datea, Dataråd, Oas Kommunikation och Kontorsspecial. Flera återförsäljare i olika delar av landet är på väg in.

För ytterligare information, kontakta:
Camilla Danielsson, VD Qnister AB
camilla@qnister.com