Översvämningsbarriär för villaägare från Inero

Många villaägare har de senaste åren råkat ut för besvärliga och kostsamma översvämningar i källare i samband med skyfall. Science Park-företaget Inero kompletterar därför sitt befintliga sortiment av översvämningsbarriärer med en version för hemmabruk.

Villabarriären är en bockad aluminiumplåt som säljs i 1 meters längder och enkelt kopplas samman till ett hinder som styr undan vattnet. Barriären har låg vikt och är enkel att förvara i garage eller liknande då den inte används.

Vaggeryd testkommun

Inero har utvecklat den nya barriären och Björn Svensson, VA- och renhållningschef vid tekniska kontoret i Vaggeryds kommun har bidragit med idéer i utvecklingsprocessen. Vaggeryds kommun har i dagarna tagit emot den första leveransen, av 50 meter barriär, som sponsrats av Länsförsäkringar Jönköping.

Inero och Länsförsäkringar i Jönköping har sedan tidigare ett samarbete då Länsförsäkringar lägger stort fokus på skadeförebyggande arbete. Exempelvis har Länsförsäkringar redan tidigare sponsrat Räddningstjänsten i Jönköping med Ineros H55-barriär. Denna användes bland annat för att begränsa skadorna vid Länssjukhuset Ryhov under sommarens stora skyfall.

Stor efterfrågan på översvämningsbarriärer

Efterfrågan på översvämningsbarriärer är för närvarande stor från kommuner, räddningstjänster och privata företag som behöver skydda fastigheter och lagerbyggnader.

För mer information kontakta: Ingvar Nero, VD, telefon 070-5758054

Foto: Elizabeth Wigert, Vaggeryds kommun

• översvämning
  • barriär
  • inero
  • vattenskada

Science Park Jönköping är en mötesplats för kunskapsintensiva företag och drivna entreprenörer med förmågan att se möjligheter i nya tekniker och affärer. Vi erbjuder affärsutveckling och  finansieringsmöjligheter för att utveckla affärsidér till bärkraftiga företag i en kreativ miljö vid Högskolan i Jönköping.