Science Park-bördiga hörlursbolaget Melaud uppköpt av global teknikgigant

I oktober 2013 flyttade Amir Adlouni och Sammy Pergament till en sommarstuga utanför Värnamo för att utveckla sitt drömprojekt. Resultatet blev Melaud – smarta hörlurar som styrs av signaler från bärarens kropp. Nu meddelar ägaren Sammy Pergament att man sålt tekniken till en global teknikgigant.

Under sex månader levde Amir och Sammy utan rinnande vatten och med skogen och sjön som närmaste granne för att kunna låta kreativiteten verka fritt. 70 idéer blev till slut till en. Sammy och Amir skulle skapa världens första smarta hörlurar som kunde styras av signaler från din kropp. Hörlursbolaget Melaud var fött och ett drygt år senare fick bolaget sin första externa investering. IT-entreprenören och riskkapitalisten Anders Lindqvists då nybildade accelerator - The Springfield Project - backade upp det unga bolaget, som vid den tidpunkten inte hade någon färdig produkt att sälja.

Efter att ha vägt potential mot risk beslutade sig Melaud för att inte sälja och distribuera egna produkter utan istället satsa på att paketera patent, design och andra immateriella rättigheter – och att hitta en befintlig aktör som kunde ta tekniken vidare.

Den 17 maj 2016 beviljades Melauds svenska patent. I ett och ett halvt år hade man jagat internationella teknikjättar för att sälja sin idé. En tuff kamp, när entreprenörsdrömmen inte gav några intäkter. När Sammy nästan gett upp dök äntligen en intressant aktör upp – och då gick allt väldigt snabbt.

Uppköpet skedde diskret – och hemlig är än så länge även köparen som Sammy benämner som ”en av världens största elektronikjättar”. Enligt Breakit, som tagit del av dokument från Patent- och registreringsverket, står det dock klart att det är Samsung som köpt Melauds immateriella rättigheter. Patenten skrevs över dagen innan nyårsafton.

Melaud - smarta hörlurar som styrs av signaler från din kropp

Sammy vill själv inte spekulera i vad köparen ska göra med tekniken eller huruvida uppköpet var ett sätt att eliminera framtida konkurrens. Klart är att Melauds verksamhet i och med uppköpet är historia, och Sammy jobbar redan med en ny startup. Han är sedan årsskiftet VD för DIB Hotel som hoppas bli en utmanare inom hotellbranschen genom att låta användaren lägga bud på hotellrum.

Investeraren Anders Lindqvist säger till Breakit att han är glad att teknologin bakom Melaud lever vidare och får en hemvist.

Science Park jobbade tillsammans med Melaud framförallt under 2014 då de var del av inkubatorn. Samarbetet skedde framförallt kring hanteringen av IP:n samt arbetet kring de första finansieringsrundorna där såväl offentligt som privat kapital inkluderades.

- Science Park var en viktig stöttepelare i inledningen av vårt bolagsbyggande. Vi fick ta del av både deras kompetens och nätverk, vilket bland annat ledde till de första finansieringsrundorna för Melaud, säger Sammy om samarbetet med Science Park.

För ytterligare information, kontakta:
Sammy Pergament, grundare Melaud
sammy@melaud.com