Simultanex får stipendium om 200 000 kronor av Stiftelsen Åforsk

Idag presenterades Sveriges 10 mest innovativa entreprenörer som fick ta emot ÅForsks entreprenörsstipendium på 200 000 kronor. Bland stipendiaterna finns Science Park Jönköpings inkubatorbolag Simultanex som utvecklat en teknik för simultan dialogtolkning.

- Extremt stor migration och tolkbrist skapar ett behov som vi avser att lösa med vårt patentsökta hjälpmedel Simultanex S1 för tolkade samtal. Vi är oerhört glada för att Åforsk tror på vår idé och detta gör att vi kan öka tempot i bolaget säger Pär Stihl som tillsammans med Martin Hammarström är grundare till Simultanex.

Över 100 kvalificerade ansökningar

Swedish Incubators and Science Parks (SISP) har på uppdrag av Stiftelsen Åforsk hanterat urvalet bland de över 100 kvalificerade ansökningarna till stipendiet. Varje ansökan måste innehålla en motivering som tagits fram av entreprenören själv och men också en motivering som är formulerad av en affärscoach från någon av de över 70 kreativa miljöerna i form av inkubatorer och science parks som är medlemmar i Swedish Incubators & Science Parks.

– Entreprenörsstipendiet är ett viktigt initiativ som stärker det ömsesidiga förhållande som finns mellan nya innovativa entreprenörer och det redan etablerade näringslivet. Där det etablerade näringslivet nås av nya innovationer samtidigt som morgondagens företag som idag finns inom SISPs medlemmars miljöer kan accelerera på marknaden med nya innovationer, säger Magnus Lundin, VD för SISP.

– ÅForsk har som mål att verka för forskning och utveckling inom områden som energi, miljö, hållbarhet, säkerhet, infrastruktur och produkter från förnyelsebara råvaror. SISPs nätverk av innovationsmiljöer hjälper oss att hitta Sveriges mest lovande entreprenörer. Detta medför att vi kan bidra till att stipendiaterna kan realisera sina ambitioner i morgondagens företag, säger Anders Snell, Executive Director ÅForsk.

• åforsk
  • tolkning