Företag och studenter minglade för samarbete

Närmare 130 personer deltog i Exjobbsmingel med fokus på IT och nya samarbeten.
- Vi är mycket nöjda med genomförandet och företagen jag talat med likaså, säger Åsa Björk, Gothia Science Park.

Examensjobb är en väsentlig del av utbildningen för studenter på högskolenivå. Många studenter väljer att genomföra exjobb i samarbete med företag. Just detta faktum var en bärande del i de tre exjobbsmingel som arrangerats i Gothias Science Park denna vecka.
- Jag noterar en rad företag från teknik- och forskningsparken som deltagare, men också företag ur våra andra nätverk och dessutom några nya. Det i kombination med att många företag och studenter knutit kontakter som förhoppningsvis leder till samarbeten till vårens exjobb gör att vi är mycket nöjda med aktiviteterna, säger Åsa Björk.
I den omedelbara återkopplingen från deltagande företagare konstateras också muntra miner.
- Minglet var ett ypperligt tillfälle för företagen att både diskutera exjobb och skapa kontakt med potentiella nya medarbetare. Just den här typen av samarrangemang med Högskolan är en av fördelarna med att finnas i och dra nytta av vår innovationsmiljö, slutar Björk.

Arrangörer
Exjobbsmingel genomfördes i samarbete mellan Högskolan i Skövde och Gothia Science Park IT-Kluster. Syftet med samarbetet sammanfaller med IT-Klusters uppdrag att synliggöra och stärka IT-området som en viktig bransch i och för Skaraborgs utveckling. Målgruppen är framför allt IT-företag i Skaraborg med inriktning på produkt- och systemutveckling samt IT-avdelningar i företag och offentliga verksamheter framför allt i Skaraborg.