Hiber tar in ytterligare kapital på 20 miljoner kronor

Spelstudion Hiber har lockat miljontals användare till att spela och skapa egna spel i deras spel- och underhållningsplattform HiberWorld. Nu har de tagit in ytterligare kapital på över 20 miljoner kronor för att möta användarnas efterfrågan.

Hiber AB är ett av spelbolagen som är en del av Sweden Game Arena och The Game Incubators program för startups. Studion grundades i Göteborg 2017 av Michael Yngfors och Mattias Johansson. Hibers grundidé är att skapa en spel- och underhållningsplattform där användare både kan spela och skapa spel på mobil och dator. Bara under 2020 har över 300 000 spel skapats globalt.

Under 2015 började vi utforskade nya webbteknologier som används för att skapa i 3D. När vi gick med i The Game Incubator fick vi tillgång till resurser och support, vilket gjorde att vi kunde fokusera på vår minimum viable product (MVP) och testa marknaden. Detta banade vägen för vår första finansiering i juli 2019 och vår tillväxt sedan dess, säger Michael Yngfors, VD och medgrundare av Hiber.

Exponentiell ökning

Hiber har haft snabb tillväxt genom att vara lyhörd mot användarna. På så sätt har de kunnat öka utbud och innehåll på sin spel- och underhållningsplattform HiberWorld.

Flera efterfrågade funktioner så som multiplayer, chatt, personliga och offentliga spelsidor samt möjligheten att spela och skapa egna shooter-spel. Det har lett till att både engagemang och återkommande besökare har ökat exponentiellt de senaste månaderna, menar Michael.

Unik expertis

För att kunna fortsätta möta den växande efterfrågan har Hiber tagit in ytterligare kapital på över 20 miljoner kronor från Bumble Ventures, SYBO, Konvoy Ventures och GFR Fund. Sedan tidigare har Luminar Ventures och Wild Sloths OY investerat i bolaget, vilket de även gör denna gång.

Det ger oss tillgång till den erfarenhet vi behöver då de nya investerarna bidrar med unik expertis och kunskap som sträcker sig från vår primära målgrupp Generation Z, till den asiatiska marknaden och innovativa affärsmodeller inom underhållning. Lägg därtill teamet bakom Subway Surfers, den största mobilspelsplattformen någonsin, säger Michael.

Lysande exempel

Kenneth Johansson, verksamhetsansvarig för startups på Science Park Skövde AB, menar att Hiber är ett lysande exempel som visar att The Game Incubators erbjudande är unikt och bidrar till att skapa fler kunskapsintensiva bolag med kvalificerade arbetstillfällen.

Hiber är en flexibel startup som har undersökt vilka möjligheter och behov som finns på marknaden och sedan skapat en ny teknikplattform. Genom att våga lyfta blicken och analysera de olika värdekedjor som finns inom dataspelsbranschen så har Hiber genom sin produkt hittat en plats högre upp i näringskedjan som skapar stort värde för sina användare, säger Kenneth Johansson.

Kort om The Game Incubator

The Game Incubator är ett av Science Park Skövde AB:s program för startups, som riktar sig till idéägare inom spelThe Game Incubator har till uppgift att hjälpa till med att skapa nya spelföretag och expandera spelindustrin i Sverige.

• finansiering
  • göteborg