Passpartout vann pris under Nordic Game

Under årets upplaga av Nordic Game i Malmö vann inkubatorbolaget Flamebait Games kategorin "Best fun for all" med sitt spel Passpartout: The Starving Artist. I samband med detta passade vi på att ställa några frågor till Mattias Lindblad, vd på Flamebait Games, om framgången med spelet och vad som planeras härnäst.

Hur känns det att ha vunnit "Best fun for all"?

Det är verkligen superkul! Dock var det absolut inte självklart att vi skulle vinna då det fanns flera andra värdiga spel nominerade till priset.

Hur löd motiveringen?

"This game strikes a strong balance between accessibility and depth. The simplicity of the activities means everyone can enjoy it, whether they're gamers or non-gamers of all ages. But as you fall into game's enchanting loop, you realize there is something there that you didn't expect at first".

Hur kom du/ni på idén med Passpartout: The Starving Artist?

Jag kollade på filmen 80 days around the world och där fanns det en fight-scen i en konsthall. Då slog det mig att det hade varit fett att driva en egen konsthall och måla egen konst, och vips så var en spelidé född!

Vad tror du är framgången med spelet?

Spelet är superenkelt att plocka upp och roligt att dela med sig av. Det är också en väldigt annorlunda spelupplevelse. Framförallt har influencers på Youtube och Twitch varit nyckeln för att få ut spelet till så många som vi faktiskt har.

Vad gör ni härnäst?

Fler coola och annorlunda spelupplevelser. Näst på tur är spelet Verlet Swing som kort kan beskrivas som Spindelmannen i en feberdröm.

Här kan du spana in Passpartout: The Starving Artist

• passpartout: the starving artist
  • passpartout
  • flamebait games