Skövdeföretag inleder samarbete med Swedbank

Swedbank annonserar sin första fintech-investering: abonnemangsappen Mina Tjänster. Mina Tjänster är en app där privatpersoner kan hantera sina abonnemangs- och prenumerationstjänster helt kostnadsfritt.

Bakom appen står Joakim Sjöblom som startade företaget Mina Tjänster Sverige AB i Gothia Science Park Inkubator under sina studier vid Högskolan i Skövde.

- Vi kallar det PFM (Personal Finance Management) 2.0, en ekonomiapp där användaren kan göra faktiska förbättringar i sin ekonomi, inte bara överskåda eller sammanställa sin situation, säger Joakim Sjöblom, medgrundare till Mina Tjänster Sverige AB.

Antalet abonnemangstjänster som en privatperson nyttjar har ökat snabbt i samband med att produkter man tidigare köpte och ägde ersätts av abonnemangsmodeller, till exempel att streamingtjänster har ersatt CD-skivan. Samma förändring går att se bland flera olika typer av produkter, en trend känd som “the subscription economy”.

- Vi har utvecklat en kostnadsfri app för överblick och kontroll av de abonnemangstjänster som finns i ett hushåll. Vi tycker det är orimligt hur vissa företag jobbar med att försvåra uppsägningar. Trots att det är 2017 är det fortfarande vanligt med företag som kräver att du ringer till kundtjänst för att begära en uppsägning och du får stå ut med både tonval och telefonkö. Vi tycker det är självklart att du som kund bestämmer vart du är kund, det ska inte bestämmas av en krånglig uppsägning eller lång bindningstid, fortsätter Joakim.

Swedbank och Mina Tjänster ingår nu ett samarbete för att vidareutveckla och öka användandet av en app som redan nu, med 50 000 användare visar på imponerande kundnöjdhet. Med över 10 000 genomförda uppsägningar och förbättringar av abonnemangstjänster har Mina Tjänster under det första året sparat över 15 000 000 kronor åt sina användare.

- Målet med samarbetet är att skapa mervärde för Swedbanks kunder. Mina Tjänster ger med sin smarta tekniska lösning människor bättre överblick och ökad kontroll över sin privatekonomi. Vi är därför entusiastiska över att nu påbörja arbetet med att kunna erbjuda Mina Tjänster till våra 4 miljoner privatkunder, säger Emma Heimonen, ansvarig för digital innovation på Swedbank.

- Det känns riktigt bra! Vi delar värderingar och alla inblandade är optimistiska till att vi ska nå i mål med våra planer. Tillsammans kommer vi kunna skapa värde för miljoner hushåll, samtidigt som Swedbank hjälper oss som nystartat bolag att växa ännu snabbare. Win-win, avslutar Joakim.

Läs mer om Mina Tjänster här

• informationsteknologi
  • kreativa miljöer
  • mina tjänster sverige ab