Workshop med fokus på möjligheter i Horizon 2020

Dialogworkshopen med EU-parlamentarikern Kent Johansson och tio företagsrepresentanter blev en givande aktivitet. Såväl möjligheter som utmaningar med Horizon 2020 identifierades liksom direkta projektidéer.
– Det var en mycket bra dialog som gav uppslag till direkt aktion, konstaterar Åsa Björk, som modererade workshopen.

Gothia Innovation AB och IDC West Sweden AB genomför på uppdrag av Västra Götalandsregionen en förstudie om Horizon 2020 och vilka utmaningar och möjligheter det nya europeiska FoU-programmet erbjuder företag i regionen.
En del i förstudien är att aktivt engagera små och medelstora företag i vår del av regionen. Anledningen är en enkel: från EU:s forskningspengar reserveras i det kommande programmet en egen budget för små- och medelstora företag.
Därmed öppnas en unik möjlighet för små och medelstora aktörer att ta för sig och få del av forskningspengar från EU, framför allt inom området Industriellt ledarskap.
– Denna del innebär att vi ger verkliga möjligheter till innovativa små- och medelstora företag. Jag har drivit den här frågan hårt och är glad och stolt över att vi genom Horizon 2020 kommer att ge små och medelstora företag chansen att sitta i förarsätet, att forsknings- och innovationsprojekten utgår från deras verklighet och behov. Den delen av budgeten omfattar 20 miljarder kronor och vi borde kunna hämta hem i vart fall två av de miljarderna till Sverige, säger EU-parlamentariker Kent Johansson.
Intressanta möjligheter
I dialogworkshopen identifierades flera intressanta möjligheter och vilka utmaningar som företagen ser i samband med dem. Dessutom kom det fram direkta uppslag på projekt.
– Det var en bra dialog och ett bra möte. Allt idéer som dryftades är inte direkt genomförbara inom Horizon 2020, men det finns andra utvecklingsprogram, påminner Kent Johansson som även uppmanar till öppenhet mot projektidéer från övriga Europa.
– Västra Götaland ligger i topp när det gäller privat finansierad forskning och utveckling, det kommer att generera intresse från omvärlden. Dessutom är det viktigt att titta vilka regioner som har likartad förutsättningar som oss, där kan det finnas framtida projektpartners.
Behov av att samarbeta
En viktig del för att realisera FoU-projekt är att skapa mötesplatser för entreprenörer, uppfinnare och företagare som vill förverkliga sina idéer och behöver stöd för kunna genomföra sina planer.
En av de främsta insikterna under mötet var behovet av att samarbeta i och över gränserna i värdekedjor.
– Det framfördes många synpunkter på värdet av att samarbeta, att koppla samman kompetenser. Och då blir Gothia Science Parks roll väldigt tydlig. Med vår samverkansplattform Open Arena finns både verktyg och miljöer för möten som kan ta gemensamma uppslag från idéstadiet via utvecklingsprojekt till innovation och marknadsinträde, sammanfattade Åsa Björk, ansvarig för GSP Open Arena.
I dialogworkshopen deltog representanter för följande företag: Coor Service Management AB, Swerea Swecast AB, ÅF Industry, Rejlers Ingenjörer AB, Volvo Cars Skövde, Offecct AB, SMK AB, Sigma AB, IDC West Sweden AB och Gothia Innovation AB.

Kort om programmet
Horizon 2020 är ett av världens största forsknings- och innovationsprogram. EU:s långtidsbudget är ännu inte slutligt fastställd. Klart är ändå att Horizon 2020 omfattar runt 70 miljarder euro, motsvarande cirka 600 miljarder kronor.
Horizon 2020 drar igång 2014. Skillnaden mot tidigare EU-program är att Horizon 2020 inte uteslutande handlar om spetsforskning, det handlar också om nya jobb samt forskning och innovation på alla nivåer vilket skapar utrymme även för små- och medelstora företag.