Dataspelsbranschens framtid diskuteras i Almedalen

Sweden Game Arena lyfter dataspelsbranschens framtidsutmaningar och möjligheter under årets Almedalsvecka. Under paraplyet #Gamearena Almedalen anordnas seminarier, branschmingel och en spelhörna för alla som vill testa spel.

– Den svenska dataspelsbranschen växer så det knakar och kan på fem års sikt sysselsätta runt 10 000 personer. Men för att det ska bli möjligt krävs det att regeringen, tillsammans med riskkapitalister, företag, akademier och yrkeshögskolor satsar stort på både utbildning och företagande, säger Per-Arne Lundberg, talesperson för Sweden Game Arena och chef GSP Inkubator i Gothia Science Park i Skövde.

Forskning, utbildning och riktade ekonomiska satsningar för att stötta nystartade spelföretag är några av frågorna som lyfts fram av Sweden Game Arena som viktiga fokusområden för att främja dataspelsbranschens utveckling. Per Strömbäck, talesperson Dataspelsbranschen, Jonas Persson, VD Microsoft Sverige, Sigbritt Karlsson, rektor Högskolan i Skövde och Johan Carlstedt, projektledare IVA är några av de medverkande i programmet.

– Dataspel handlar om långt mer än bara underhållning. Om Sverige fortsätter att vara framgångsrikt inom dataspelsutveckling kommer det att bidra till innovationer inom en lång rad relaterade områden såsom utbildning, sjukvård och handel, säger Sigbritt Karlsson rektor, Högskolan i Skövde och rådgivare i regeringens expertråd inför forskningspropositionen 2016.

Programmet för #Gamearena Almedalen består av tre seminarier, ett branschmingel och en spelhörna där besökare kan testa spel som utvecklats i Skövde.

Se fullständigt program här.

Följ allt som händer direkt

@swedengamearena

#gamearena

swedengamearena.com

Kontaktperson #Gamearena Almedalen
Lisa Lindgren, presskontakt, Sweden Game Arena
E-post: lisa.lindgren@skovde.se

Kort om Sweden Game Arena
Sverige har en särställning i världen som dataspelsnation. Och Västra Götaland är ett av landets viktigaste områden inom dataspel med kraftfulla noder i både Skövde och Göteborg. Skövde har en unik och koncentrerad tillväxtmiljö för dataspelsutveckling med hela näringskedjan från landets största dataspelsutbildning och konkurrenskraftig spelforskning till ett 30-tal startups och etablerade studios. I Göteborg finns ett starkt nätverk med ett 40-tal spelföretag som inom ramen för samverkansplattformen Sweden Game Arena knyts samman med Skövdenätverket. Dessutom finns nu den nationellt ledande och internationellt erkända The Game Incubator på båda orterna vilket säkerställer utveckling av och tillväxt i nya talangfulla studios som säljer globalt och skapar kvalificerade arbetstillfällen lokalt.

Sweden Game Arena drivs av Högskolan i Skövde, Gothia Innovation AB och Skövde kommun med finansiellt stöd från Västra Götalandsregionen.