Dataspelsjätten Valve besöker utvecklare i Gothia Science Park i Skövde

Ett av världens mest lönsamma dataspelsbolag kommer till Skövde. Den 13 juli landar två representanter för amerikanska Valve Corporation i Gothia Science Park.
- Specialinbjudna spelbolag från hela Sverige kommer att få möjlighet att knyta kontakter med Valve och lära sig mer om spelportalen Steams möjligheter.

Det säger Anton Westbergh, vd för Coffee Stain Studios, som är värd för eventet. Bakgrunden till värdskapet ligger högst troligt i bolagets storsäljare på Steam – Sanctum.
- Jag blev kontaktad av Washingtonbaserade Valve och fick frågan. Det är givetvis enormt kul att vi fick möjligheten med tanke på hur många utvecklare det finns i Sverige. De inbjudna bolagen är till största del indieutvecklare, säger Westbergh.
MÖJLIGHETER
Fredagen den 13 juli kommer därmed ett 50-tal spelutvecklare att samlas i Portalen i Gothia Science Park. Bland dem finns Skövdebaserade Pieces Interactive, Stunlock Studios och Coffee Stain Studios.
- Under eftermiddagen och kvällen kommer det att bjudas möjlighet för mingel, kontaktskapande och nätverkande. Men det blir också presentation av Valve som utvecklingsbolag och av spelportalen Steam med sina möjligheter för att utveckla och marknadsföra samt sälja spel till en kundbas med miljontals användare, slutar Westbergh.
LJUS FRAMTID
Besöket är det ett i raden av dataspelsjättar som nu fått upp ögonen för koncentrationen av talangfulla bolag i GSP.
- I maj hade vi en affärsutvecklare från Nintendo på plats i två dagar. Han lyssnade på sju pitchar av spelidéer och för diskussionen vidare med fyra av dem. Det tillsammans med Paradox Souths etablering och stora affärer för flera bolag i miljön gör att framtiden ser ljus ut för spelsatsningen The Game Incubator, säger Per-Arne Lundberg, verksamhetsansvarig på Gothia Innovation AB som driver och utvecklar GSP, och ansvarig för den nationella Dataspelsvertikalen som drivs från Skövde.

MER INFORMATION
Om du vill ha mer information om Valves besök är du välkommen att ta kontakt med Anton Westbergh på mobil 076-184 55 54 eller e-post anton.westbergh@coffeestainstudios.com alternativt Johan Hermerén, 0722-10 36 29 eller johan.hermeren@gsp.se.

KORT OM COFFEE STAIN STUDIOS
Coffee Stain Studios utvecklar, producerar och säljer dataspel av hög kvalitet för att nå försäljningsframgångar internationellt. Sanctum har sålt närmare en halv miljon exemplar. Bolaget har sitt säte i Gothia Science Park i Skövde. Mer om Sanctum.

KORT OM VALVE CORPORATION
En av världens mest lönsamma dataspelsutvecklare och distributör genom spelportalen Steam. Har utvecklat och gett ut bland annat Halflife, Portal och Counter Strike. Läs mer om bolaget Valve respektive spelportalen Steam.

• indieutvecklare
  • steam
  • sanctum
  • valve

GOTHIA SCIENCE PARK ligger i anslutning till Högskolan i Skövde. I teknik- och forskningsparken finns entreprenörer, som utvecklar och säljer tekniska, tjänste- och marknadsinnovationer, men också aktörer för företagsutveckling.
När start-ups, tillväxtföretag och FoU-företag blandas med finansiärer och forskare stimuleras kreativa möten. Den fysiska miljön är fullt ut integrerade med processer och arbetsmetoder vilket skapar ökat idéflöde, utvecklingsprojekt, företag i nya branscher samt ökad samverkan mellan näringsliv, akademi och samhälle.