Utvecklingsstöd på 300 000 kr för dataspel

Coffee Stain Studios är ett av de snabbast växande dataspelsbolagen i Gothia Science Park. Bolaget har ständigt nya utvecklingsprojekt på gång. Nu får bolaget stöd av Tillväxtverket.
– Med hjälp av utvecklingsstöd på 300 000 kronor kan vi jobba med två parallella produktioner, förklarar Anton Westbergh, vd för spelbolaget.

Det ena av Coffee Stain Studios utvecklingsprojekt är uppföljaren till framgångssagan Sanctum, som på ett drygt år sålt i över 400 000 exemplar. Uppföljaren är planerad att nå marknaden under andra kvartalet 2013.
Innan dess ska emellertid ett parallellt projekt hinna lanseras.
– Vi jobbar för fullt med det projektet. Jag kan dock inte avslöja något om det i detta skede, säger Westbergh.
Utvecklingsprojektets slutkostnad ligger på strax under en miljon kronor.
300 000 av dem kommer från Tillväxtverkets satsning på utvecklingsstöd till Kulturella och kreativa näringar. Resterande del står bolaget självt för.
– Vi har fått god hjälp av vår affärscoach i Gothia Science Park för att ro hem utvecklingsstödet. Det känns bra och nu kör vi stenhårt för att klara lanseringen efter sommaren, parallellt med utvecklingen av Sanctums uppföljare, slutar Westbergh.

KORT OM STUDION
Coffee Stain Studios verksamhet består av att utveckla, producera och sälja dataspel av hög kvalitet. För att nå försäljningsframgångar internationellt, och hävda sig mot befintlig konkurrens, samarbetar bolaget med regionala marknadsförings- och säljpartners. Bolaget bedriver sin verksamhet från Gothia Science Park i Skövde.

MER INFORMATION
Om du vill ha mer information är du välkommen att ta kontakt med Anton Westbergh på mobil 076-184 55 54 eller e-post anton.westbergh@coffeestainstudios.com.

• coffee stain studios
  • sanctum
  • anton westbergh

KORT OM GOTHIA SCIENCE PARK
GOTHIA SCIENCE PARK ligger i anslutning till Högskolan i Skövde. I teknik- och forskningsparken finns entreprenörer, som utvecklar och säljer tekniska, tjänste- och marknadsinnovationer, men också aktörer för företagsutveckling.
När start-ups, tillväxtföretag och FoU-företag blandas med finansiärer och forskare stimuleras kreativa möten. Den fysiska miljön är fullt ut integrerade med processer och arbetsmetoder vilket skapar ökat idéflöde, utvecklingsprojekt, företag i nya branscher samt ökad samverkan mellan näringsliv, akademi och samhälle.
Fokusområden:
 - IT och teknik för utveckling av system och applikationer
 - IT som teknologi för verksamhetsstöd, t.ex. inom produktion, vård och energi