Grief tog hem Skövde Academic Game Award

Spelet heter Grief. Och teamet Tarhead Studios.
Den nya utmärkelsen Skövde Academic Game Award har fått sin första vinnare.
– Det känns jävligt bra, pengarna tar vi till fortsatt utveckling av spelet, som är för PC och som släpps den 1 november, säger Viktor Blomqvist, Tarhead Studios.

Spänningen och nervositeten gick nästan att ta på. De fem nominerade teamen som hade chans på Skövde Academic Game Award var påtagligt tagna när priset skulle delas ut på torsdagskvällen.
Orvar Säfström, moderator på Sweden Game Conference, presenterade alla nomineringar och korta pitchar om varje spel.
Men det var såklart juryns hårda arbete som låg till grund för utnämningen.
– Vår motivering lyder: Med välkomponerade musik- och ljudeffekter bygger spelet upp en stämning som trollbinder spelaren. Dess konstnärliga och unika uttryck präglas av en sorgsen ton som sätter känslorna i svall. Vi väljer att belöna en ambition att göra något eget, med potential att utveckla spelmediet, säger juryns ordförande Lisa Lindgren, varumärkesstrateg Skövde kommun.
Viktor Blomqvist och Anton Thorsell på Tarhead Studios jublade självklart åt utmärkelsen och de 20 000 kronorna.
Det här pushar oss framåt och sporrar oss att göra klart spelet. Vi kommer att släppa spelet den 1 november. Dagen efter vi har ställt ut det på den stora konsumentmässan GameEx i Stockholm. Pengarna kommer vi att använda för att utveckla spelet, men också för PR och marknadsföring, säger Tarhead-duon.
De fem spelprojekt/student-team som var nominerade till SAGA 2013 var: Grief – Tarhead Studios, Magnetic – Boot it, Ribbon – Meadow Games, Robot Split – Water Melon Games, Paint the Arena – Paint of Irish.
Juryns hedersomnämnande erhöll Robot Split – Water Melon Games, med motiveringen: ”Juryns hedersomnämnande går till ett spel med klassisk karaktär. Väldesignade pussel med tillräcklig variation för att konstant bibehålla intresset för nästa bana. Utmanande men med mjuk inlärningskurva.”

Mer information
Om du vill ha mer och kompletterande information är du välkommen att kontakta Viktor Blomqvist, 073-845 80 54 eller Lisa Lindgren, 073-461 26 68.

Kort om Skövde Academic Game Award
Syftet med utmärkelsen är att markera och stärka Skövdes position som spelstad nationellt och samtidigt uppmuntra talanger på Högskolan i Skövde. Målet är att göra det tydligt för unga spelutvecklare i hela landet att Skövde är dedikerade i sin strävan att främja unga dataspelstalanger. Genom utmärkelsen markeras att kommunen uppmärksammar spelutveckling som en viktig del av Skövdes identitet. Utmärkelsen delas ut med utgångspunkt från samverkansplattformen Sweden Game Arena där Skövde kommun, Gothia Science Park, Högskolan i Skövde och spelföretagen i GSP samarbetar för att utveckla dataspelsbranschen i spelstaden Skövde. Det är också från dessa aktörer som juryn utses.