Högskolesamarbete med affärsmässig nytta

Medverkan i Högskolan i Skövdes partnerprogram har gett Leif Alvarsson och iP1 stor utväxling.
– Vi jobbar med två examensarbeten varav det ena kan utveckla våra kundsamarbeten, bland annat med Svenska Kyrkan, på ett mycket positivt sätt, säger Alvarsson.

Det ena leder till det andra. Det kan man verkligen säga i fallet Leif Alvarsson som äger och driver GSP-företaget iP1. I höstas anmälde han sig till Partnerprogrammet på Högskolan.
– Genom det programmet har jag kontinuerligt träffat och diskuterat olika utvecklingsmöjligheter med Mikael Berndtsson på Högskolan. Bland annat har vi tillsammans identifierat behov och utvecklingspotential för vårt verktyg och vår tjänst AnalysSMS, berättar Leif Alvarsson.
Men diskussionerna har även lett till handling. I dagarna lägger Ludmila Dulgher-Mustafa fram sitt examensjobb där hon bland annat arbetat med AnalysSMS som en del sitt exjobb vilket handlar om realtidslösningar för business intelligence inom en organisation.
– Det har varit mycket givande att arbeta med iP1 och en av deras kunder Svenska Kyrkan för att göra olika test, berättar Ludmila.
– Examensjobb med företag är mycket bra. Det ger studenter verkliga problem och behov att jobba med. Och det ger företagen nya vinklar på sina problem. Det knyter ihop forskning och företagande, konstaterar Mikael Berndtsson.
Även Svenska Kyrkan är nöjt med samarbetet.
– Utfallet av detta testprojekt är till full belåtenhet. AnalysSMS är mycket användbart verktyg som det finns stort intresse för både i Skara stift och landet i övrigt, säger Gunnar Helmersson och Birgitta Andersson som arbetar i Lidköpings församling.
Leif Alvarsson ser ljust på framtiden för sin produkt.
– De resultat som exjobbet genererat och som vi kan utveckla produkten med ger oss nya möjligheter att bearbeta och utveckla samarbete med storföretag, exempelvis IKEA, slutar Alvarsson.

Mer information
Om du är intresserad av mer information är du välkommen att ta kontakt med Leif Alvarsson, leif.alvarsson@ip1.se alternativt 073-352 23 23.