InExchange säkerställer GSP-expansion i Skövde

Nu är alla pusselbitar på plats. Det är klart för byggstart av en ny kraftfull expansion i Gothia Science Park.
– Skövde Företagspark AB och InExchange Factorum AB har tecknat avtal om totalt 2800 av 6 100 kvm, säger Victor Sunnliden, VD för det kommunägda fastighetsbolaget.
– Det är en stor satsning som säkerställer tillväxtmöjligheter för både InExchange och Asitis, kommenterar Thordur Erlingsson, VD för InExchange.

I april månad fattade Skövde kommunfullmäktige beslut om dels ett ovillkorat aktieägartillskott, dels ett borgensåtagande som säkerställde ekonomin för satsningen i 100-miljonersklassen.
– Under sommaren har Skövde Företagspark genomfört upphandling av byggbolag och nu står det klart att NCC kommer att bygga expansionen, berättar Victor Sunnliden.
Den avgörande pusselbiten lades på plats när Rising Star-bolaget InExchange fattade beslut om att teckna ett långtidsavtal för nästan 50 procent av den totala expansionen, 2 800 kvm av totalt drygt 6000 kvm.
– Vi kommer tillsammans med vårt systerföretag Asitis AB hyra två av de fyra husen. Båda bolagen har fotsatt hög tillväxttakt. De nya husen ger oss rätt förutsättningar att fortsätta vår planerade utveckling av de båda bolagen, slår Thordur Erlingsson fast.

MER INFORMATION
Om du vill ha mer information och fler kommentarer är du välkommen att ta kontakt med Victor Sunnliden på 0722-11 80 87, victor.sunnliden@skovde.se och Thordur Erlingsson på 070-349 76 13.

FAKTA FÖR EXPANSIONEN
Uthyrbar yta: 6 111 kvm fördelat på 4 hus med vardera tre våningar souterrain.
Byggstart: september 2012.
Planerad inflyttning: november 2013

KORT OM INEXCHANGE FACTORUM AB
InExchange kom ut på marknaden 2008 med målet att göra det möjligt för alla företag, oavsett storlek eller tekniska förutsättningar, att skicka e-fakturor. Tusentals företag är nu anslutna till InExchange, alltifrån blomsterbutiken på hörnet till några av världens största organisationer. www.inexchange.se

KORT OM SKÖVDE FÖRETAGSPARK AB
Det kommunalt helägda bolaget äger och förvaltar fastigheter för allmänt främjande av näringslivet i Skövde kommun. Skövde Företagspark AB äger i nuläget tre fastigheter i Gothia Science Park. www.skovde.se

• tillväxt
  • e-faktura
  • inexchange
  • skövde företagspark ab
  • skövde kommun
  • asitis
  • byggprojekt
  • rising star
  • gasell-företag
  • thordur erlingsson
  • expansion

GOTHIA SCIENCE PARK ligger i anslutning till Högskolan i Skövde. I teknik- och forskningsparken finns entreprenörer, som utvecklar och säljer tekniska, tjänste- och marknadsinnovationer, men också aktörer för företagsutveckling.
När start-ups, tillväxtföretag och FoU-företag blandas med finansiärer och forskare stimuleras kreativa möten. Den fysiska miljön är fullt ut integrerade med processer och arbetsmetoder vilket skapar ökat idéflöde, utvecklingsprojekt, företag i nya branscher samt ökad samverkan mellan näringsliv, akademi och samhälle.

Fokusområden:
IT och teknik för utveckling av system och applikationer
IT som teknologi för verksamhetsstöd, t.ex. inom produktion, vård och energi