Nordic Biopharma kan dra nytta av EU-förbud

Från och med den 11 mars får kosmetiska produkter som i någon form testats på djur inte längre säljas i EU. Det är goda nyheter för Nordic Biopharma i Gothia Science Park.
- Vi har utvecklat och lanserar nu unika cellbaserade testmetoder för att testa immunreaktioner direkt på mänskliga celler, exempelvis för kosmetikaingredienser, säger Sandra Karlsson, vd.

EU-kommissionen antog i måndags ett meddelande som bekräftar att man håller fast vid den tidsfrist som rådet och parlamentet fastställde 2003 avseende kosmetiska produkter testade på djur. Meddelandet anger vad kommissionen kommer att göra för att stödja forskning och innovation på området och samtidigt verka för globalt djurskydd.
- Dagens totalförbud för försäljning av djurtestad kosmetika visar tydligt hur viktigt djurskyddet är för EU, säger hälsokommissionär Tonio Borg i ett pressmeddelande. Han fortsätter:
- Kommissionen fortsätter att stödja utvecklingen av alternativa metoder och försöker få andra länder att ansluta sig till EU:s modell.EU kan här föregå med gott exempel i fråga om ansvarsfull innovation på kosmetikaområdet som inte äventyrar konsumenternas säkerhet.
GSP-företaget Nordic Biopharma är ledande i Sverige när det gäller utveckling av alternativa metoder till djurtest för test av exempelvis kosmetiska produkter.
- Vi kan ta hänsyn till att individer från olika delar av världen ser olika ut genetiskt, vilket har stor betydelse för hur stark immunreaktion en produkt kan ge upphov till, säger Sandra Karlsson.

Mer information
Om du är intresserad av att veta mer om Nordic Biopharma och dess metoder för test är du välkommen att ta kontakt med Sandra Karlsson, sandra.karlsson@nordicbiopharma.org eller 0727-333 220.

Kort om företaget
Nordic Biopharmas vision är att utveckla produktion av egna unika produkter i djurfria system med hög biosäkerhet. Bolagets unikitet ligger i att man testar på den population individer som en produkt är tänkt att lanseras för. Det kan exempelvis vara olika geografiska områden eller olika etniciteter. Genom tillgång till donatorer som genetiskt representerar över 95 % av världspopulationen kan bolaget ta hänsyn till att individer från olika delar av världen ser olika ut genetiskt, vilket har stor betydelse för hur stark immunreaktion en produkt kan ge upphov till.