Skaraborg Invest investerar i parkföretaget Videquus

Skaraborg Invest blir ny delägare i parkföretaget Videquus som utvecklar ett intelligent övervakningssystem för hästar och andra djurslag.

Det finns 360 000 hästar i Sverige och hästnäringen omsätter drygt 47 miljarder kronor. Videquus övervakningssystem med bildigenkänning, maskininlärning och sensorer kan upptäcka avvikande rörelsemönster hos hästar vilket innebär att allvarliga skador och sjukdomar hos djuren kan förebyggas och undvikas. Videquus vision är att ta den senaste teknologin till stallet för att göra hästägandet tryggare, roligare och mer ekonomiskt.

Videquus AB bildades 2016 i Flyinge efter att ha vunnit en affärsutvecklingstävling anordnad av Almi. I samband med att Skaraborg Invest AB nu går in som ny delägare i Videquus flyttas nu bolaget fullt ut till Skaraborg.

- I Skaraborg Invest får vi en seriös ägarpartner som vet vad det innebär att bygga framgångsrika bolag av idéer. Förutom det nödvändiga kapitalet får vi erfarenhet, nätverk och engagemang som blir viktiga tillskott för vår framgång, konstaterar Linus Jernbom, vd Videquus.

- Videquus är ett mycket spännande bolag med ett starkt team och en intressant produkt som löser ett verkligt behov på marknaden. Det blir dessutom vårt andra portföljbolag som arbetar med Internet of Things, säger Carl Henrik Ohlsson, vd Skaraborg Invest AB.

För vidare information, kontakta:
Linus Jernbom, 0764-107674, linus.jernbom@videquus.se
Carl Henrik Ohlsson, 0708-717070, cho@skaraborginvest.se

Om Skaraborg Invest AB
Skaraborg Invest är ett lokalt riskkapitalbolag ägt av Länsförsäkringar Skaraborg, Gothia Innovation och 14 lokala företagsledare i Skaraborg. Skaraborg Invest är i och med denna investering delägare i tretton innovativa företag i Skaraborg. Läs mer om Skaraborg Invest här

• skaraborg invest ab
  • informationsteknologi
  • larm
  • hästarstall
  • trygghet
  • hästskada
  • övervakning
  • teknikutveckling
  • bildigenkänning
  • hästsport
  • trygghetslarm
  • hästsjukdom
  • ai
  • kreativa miljöer

Gothia Science Park är en teknik- och forskningspark med IT-profil. Den består av individer, verksamheter, miljöer och processer. I vår innovationsmiljö växer företag snabbare och mer uthålligt vilket bidrar till såväl regional attraktivitet som regional tillväxt. Gothia Science Parks fokusområde är IT och kopplat till Högskolan i Skövde med spets inom Dataspel, Simulering, Beslutsstöd och Virtual Engineering. Gothia Science Park drivs och utvecklas av Gothia Innovation AB.