Pressinbjudan: Invigning av Science Park Skövdes temamånad - fokus på AI under maj

Under maj månad anordnar Science Park Skövde, inom ramen för ASSAR Industrial Innovation Arena, ett stort antal föreläsningar på temat AI, Artificiell Intelligens. I Science Park Skövdes almanacka blir maj till mAI.
- Äntligen har det blivit dags att starta i gång vår AI-månad som är fullspäckad med intressanta föreläsningar. Extra kul är att AI-gurun Göran Lindsjö hjälper oss att inviga mAI, säger Marcus Frantzén, förändringscoach på AI Sweden och en av fyra förändringscoacher som finns på olika platser runt om i Västra Götaland och Halland.

Under Science Park Skövdes temamånad mAI kommer du kunna ta del av flera inspirerande föreläsningar på temat AI. Torsdagen den 5 maj har det blivit dags för invigningen och först ut är Göran Lindsjö, internationell AI-rådgivare på AI Sweden. Göran har lång erfarenhet av att initiera och accelerera användandet av AI inom både offentlig och privat sektor, samt är en frekvent anlitad huvudtalare i flera länder. Han har, under flera år, även drivit digitaliserings- och styrningsfrågor på Regeringskansliet.

- Vi är mycket glada för att Göran Lindsjö är med och inviger AI-månaden mAI. Det finns många olika uppfattningar om möjligheterna med AI och han kommer att kunna bidra med en mycket viktig del - att sätta AI på kartan ur ett internationellt perspektiv för en ökad konkurrenskraft och ett hållbart samhälle.

Öka kunskapsnivån

AI är en av vår tids främsta verktyg för att åstadkomma förbättringar inom välfärden och vi kommer att se genomgripande förändringar inom områden som utbildning, arbete och demokrati. AI kommer också att få en stor påverkan på näringslivet där spelplaner och konkurrens kommer att förändras inom alla branscher. Det är inte längre bara de riktigt stora teknikbolagen, till exempel Google, Amazon och Facebook, som investerar stora pengar inom AI. Det är även forskare, regeringar och startups som bidrar till att driva utvecklingen framåt. AI-området växer fort och det kommer hela tiden fram nya innovativa lösningar.

- Vi ser att företagen i vår närhet har ett behov av att bibehålla eller öka sin konkurrenskraft samtidigt som en del manuella arbetsuppgifter, repetitiva moment eller beslutspunkter tar mycket tid, är kritiska eller där det ofta blir fel. I dessa situationer kan AI vara en lösning. Tekniken kan både förbättra ett företags eller individs produktivitet, ta bort onödiga manuella arbetsmoment och ersätta dessa med arbetsuppgifter som är bättre lämpade för människan, förklarar Marcus Frantzén och fortsätter:

- För att öka kunskapsnivån kring vilka möjligheter det finns med AI, så att företag kan omvandla dessa möjligheter till ökad affärsnytta, anordnar vi en AI-månad, avslutar Frantzén.

Fakta om invigningen

Dag: 5 maj, 2022
Tid: kl. 13.00 - 15.00
Plats: ASSAR Industrial Innovation Arena (Kavelbrovägen 2b)

Media är välkommen att delta under invigningen. För att anmäla ditt deltagande hör du av dig till Marcus Frantzén på 0733–767269.

Om media vill göra en intervju med Göran Lindsjö kommer det finnas möjlighet efter invigningen, ca kl. 15.10, då Göran är med via länk från Washington D.C.

13.00 Mingel och fika
13.30 Mats Jägstam, vd på Science Park Skövde, inleder mAI
13.45 Rebecka Lönnroth, Västra Götalandsregionen
14.00-15.00 Göran Lindsjö, AI Sweden

mAI anordnas av Science Park Skövde AB, i samarbete med AI Sweden och ASSAR Industrial Innovation Arena.