Stunlock Studios talangrekryterar utanför EU

Utmaningarna med att rekrytera kompetens från Sveriges storstäder fick Parkföretaget Stunlock Studios att börja leta efter talanger utanför EU. - Den största fördelen är att vi får ett ökat urval av kandidater för våra tjänster. En bieffekt till det blir att vi får ökad mångfald i vår arbetsgrupp, vilket vi tror kan leda till nya tankar och idéer, säger Pierre Dahlgren, HR-ansvarig på Stunlock Studios.

Hur fungerar det när man ska rekrytera personal utanför EU? Och vad behöver arbetsgivaren tänka på i rekryteringsprocessen? Detta är frågor som Skövdeföretaget Stunlock Studios i Gothia Science Park har svaret på då de den senaste tiden har rekryterat två seniora talanger utanför EU - Elizabeth Hirata från USA och Petr Yakyamsev från Ryssland.

- Det är i dag ca 4 000 personer i Sverige som arbetar inom spelbranschen, två tredjedelar av dem finns i Stockholm. Vi valde därför att söka kompetens utanför Sveriges gränser då vi ville ha ett större urval av kandidater, berättar Pierre Dahlgren, HR-ansvarig på Stunlock Studios.

Organisera tankarna

Inför rekryteringen av Elizabeth och Petr behövde Pierre, i sin roll som HR-ansvarig, organisera sina tankar kring själva processen samt de olika steg som arbetsgivare behöver tänka på vid rekrytering utanför EU.

- Jag började skriva ner allt, mest för att undvika att det skulle bli fel, och det har nu resulterat i en handbok kring hur du går tillväga när du ska rekrytera kompetens utanför EU, säger Pierre Dahlgren.

Handboken innehåller bland annat instruktioner kring hur du ansöker om arbetstillstånd, vilka instanser du behöver vända sig till, vilka dokument som behövs samt vad du som arbetsgivare behöver göra när personen väl är på plats.

Syftet med handboken är att den ska fungera som ett stöd och verktyg vid rekrytering utanför EU, detta för att minimera risken för misstag och öka chanserna för att personen och dennes familj ska trivas.

- Jag har hört siffror där ca 60 procent av de personer som flyttar till Sverige för att jobba lämnar inom två år, ofta på grund av att partnern eller familjen inte trivs. Det är en sak att hjälpa till med visum, arbetstillstånd och flyttprocessen, men det slutar inte där. Vi behöver även se till att familjen som flyttar med får ett bra liv i sitt nya land med bland annat jobb och skola, säger Kenneth Alfelt, ansvarig för etableringar i Gothia Science Park och styrelseordförande på Stunlock Studios.

Bidra till ökad tillväxt

I arbetet med handboken har Stunlock Studios fått stöttning av Gothia Innovation AB, företaget som driver och utvecklar Gothia Science Park i Skövde. För Gothia Innovation är det viktigt att företagen i innovationsmiljön kan rekrytera den kompetens som behövs för att de ska utvecklas och bidra till ökad tillväxt i det lokala och regionala näringslivet.

– Chefen är en av de absolut viktigaste faktorerna när dagens talanger väljer jobb. Kan du som chef visa att du är engagerad i företaget och dina medarbetare, kunnig på ditt område och ger utrymme för personer som visar framfötterna, då har du vunnit mycket, säger Kenneth Alfelt.

”Alla har varit fantastiska”

Flytten till Skövde och Stunlock Studios har varit en mycket positiv erfarenhet, både för Elizabeth och Petr.

- Jag trivs väldigt bra hos Stunlock. Här får jag ta ett stort ansvar och axla min roll som Community Manager fullt ut, vilket är utvecklande för mig som person. Sen är det ett jättehärligt gäng som har tagit emot mig, säger Elizabeth Hirata.

Petr Yakyamsev instämmer.

- Alla har varit fantastiska. Mina kollegor har visat ett stort förtroende för mig som person och min kompetens vilket gör att jag känner mig mycket välkommen. Jag känner verkligen att det finns möjlighet för mig att utvecklas här. Jag och min familj är oerhört glada för den hjälp vi fått och fortsätter att få nu när vi äntligen är på plats.

Stunlock Studios är i sin tur mycket nöjda med rekryteringen.

- Petr bidrar med en djup kunskap inom ljuddesign där han har mångårig erfarenhet. Han kommer även med många tankar och idéer kring hur vi kan vidareutveckla ljuddesignen. Och Elizabeth är väldigt bra på att kommunicera med människor, vilket är en viktig egenskap i hennes roll. Elizabeth är vårt språkrör till kunderna på en internationell arena. Med hennes bakgrund har hon kunnat lyfta vår externa kommunikation till en ny nivå, avslutar Pierre Dahlgren.

Vill du veta mer eller ta del av handboken för rekrytering utanför EU?

Då är du välkommen att höra av dig till Kenneth Alfelt via kenneth.alfelt@gsp.se.

Missa inte: 5 tips för att attrahera talanger