Telefontjänst ökar tryggheten och friheten för äldre

Gamla människor ska inte behöva känna sig otrygga bara för att de bor ensamma. Så förklarar Lotta Karlge sitt engagemang i Tryggalinan, en tjänst som med hjälp av en nyutvecklad teknisk plattform och dagliga telefonsamtal ökar tryggheten och friheten för äldre – och dessutom lugnar deras anhöriga.

Bakgrunden till att Lotta Karlge utvecklat Tryggalinan är dels hennes egna erfarenheter av att ha äldre släktingar, dels en samhällsutveckling där allt fler människor, inte minst gamla, bor ensamma och ofta långt ifrån nära och kära.
  – Behovet av tryghet och sociala sammanhang är lika stort som det alltid har varit, samtidigt vill äldre människor känna sig självständiga, friska och starka, säger hon. Idén med Tryggalinan är att kombinera trygghet och frihet för användarna, och erbjuda en kvalitativ och kostnadseffektiv tjänst till exempelvis kommuner.

Trycker 1 och allt är ok
Tjänsten innebär att användarna blir uppringda av Tryggalinan varje dag och vid en tidpunkt som de själva valt. Allt de behöver göra när hemtelefonen eller mobilen ringer är att lyfta luren och trycka 1 för att uppge att allt är ok. Om de inte gör det kopplas samtalet, efter tre försök inom en timme, vidare till någon som användaren valt som kontaktperson – en vän, en granne eller en släkting.

Viktig skillnad
Den viktiga skillnaden mellan Tryggalinan och vanliga trygghetslarm är alltså att användarna av Tryggalinan får hjälp när de inte använder systemet som det är överenskommet.
– Att veta att någon reagerar snabbt och undersöker om man mår bra är förstås en stor trygghet för de äldre som är våra egentliga användare, men också för deras yngre anhöriga som vet att mamma eller pappa, farmor eller morfar får hjälp om något händer.

FAKTA
Privatpersoner, kommuner, landsting och organisationer är välkomna att teckna avtal med Tryggalinan AB. Användarna kan välja mellan en automatisk tjänst och personliga samtal. Läs mer om Tryggalinan på www.tryggalinan.se.

VÄLKOMMEN ATT KONTAKTA:
Lotta Karlge, vd och grundare av Tryggalinan AB.
Telefon 08-50 91 28 00
E-post lotta@tryggalinan.se

• Trygghetstjänst
  • trygghet för ensamma
  • tryggalinan
  • telefontjänst
  • självständig
  • trygg
  • frihet
  • ensamhushåll
  • omsorg
  • välfärd
  • pro
  • spf
  • pensionärer
  • misär
  • vanvård

GOTHIA SCIENCE PARK ligger i anslutning till Högskolan i Skövde. I teknik- och forskningsparken finns entreprenörer, som utvecklar och säljer tekniska, tjänste- och marknadsinnovationer, men också aktörer för företagsutveckling.
När start-ups, tillväxtföretag och FoU-företag blandas med finansiärer och forskare stimuleras kreativa möten. Den fysiska miljön är fullt ut integrerade med processer och arbetsmetoder vilket skapar ökat idéflöde, utvecklingsprojekt, företag i nya branscher samt ökad samverkan mellan näringsliv, akademi och samhälle.

Fokusområden:
IT och teknik för utveckling av system och applikationer
IT som teknologi för verksamhetsstöd, t.ex. inom produktion, vård och energi