En inbjudan från Science Village Scandinavia AB

OM SCIENCE CENTER-PROJEKTET

I Science Village i nordöstra Lund etableras just nu två världsledande laboratorier inom materialforskning och Life Science (ESS och MAX IV). Instrument och metoder utvecklas för att snabbare och bättre möta behoven av bl a hållbara material, klimatneutrala energilösningar och mer träffsäkra läkemedel. I en värld med eskalerande globala utmaningar måste vetenskapen med ökad intensitet bidra med lösningsorienterade framsteg.

Inom Science Village planeras ett nytt större Science Center som en mötesplats och ett kunskapscentra för att just inspirera till framtida forskning, kreativa lösningar och möten med och mellan experterna/forskarna. Skolungdom, unga vuxna och barnfamiljer är primära målgrupper, men här kommer att finnas något som är intressant och utmanande för alla. Tematiska vetenskapsgallerier kommer t ex att inriktas på framtidens urbana miljöer, möjligheter och risker med AI och belysa vad som händer inom genetiken. Centret invigs 2024.

Under 2019 genomfördes en arkitekttävling för att ge byggnaden dess fysiska form och uttryck. Av 41 intresserade kontor gavs fyra möjligheten att rita förslag på byggnaden. Nu har juryn lämnat sitt utslag och motivering och det vinnande förslaget avtäcks 16:00 den 3e juli i Sveriges Arkitekters Arkitekturträdgård (Strandgatan 16A, Visby) under Almedalsveckan. Kom och var med när de första bilderna på en ny ikonbyggnad i Lund visas upp.

Medverkar gör vinnande arkitektkontor, Fredrik Ljunghill (Kommunalråd i Lund, med ansvar för byggfrågor), Peter Andersson (Projektchef Science Center tillika juryns ordförande, Science Village Scandinavia AB) med flera.

• Lokal/regional påverkan

Ludvig Duregård