Bandet faller vid Ideal Center of Scientology för Mellanöstern

Tel Aviv, Israel • AUGUST 21, 2012 |

Den 21 augusti 2012 förenade sig nationella ledare, så väl som religiösa ledare och lokala dignitärer med scientologer från Israel och 27 andra länder för att fira öppnandet av det nya Scientologi-centret i Tel Aviv. Centret är den första Ideala Scientologi-organisationen i Mellanöstern och är utformad för att tjäna både ett växande medlemsantal och tillhandahålla Scientologi-sponsrade humanitära program i hela regionen.

Centrets nya hem är den historiska Alhambra-teatern, beläget på Jerusalem Boulevard i Tel Avivs gamla hamnstad Jaffa. Ursprungligen byggdes teatern 1937, och är ett landmärke som man minns sedan generationer som den främsta mötesplatsen för de största namnen inom arabisk och israelisk musik och teater. På 1980-talet omvandlades byggnaden till ett kommersiellt centrum, men i det första decenniet på det nya seklet hade dess glansdagar bleknat.

Scientologi-centret förvärvade Alhambra och restaurerade landmärket omsorgsfullt, både för att bevara ett område av kulturell betydelse för Israel och tillhandahålla ett centrum för hela samhället. Förutom att det har alla Scientologi-tjänster fungerar det som en mötesplats för medlemmar i alla religioner att förena sig i humanitära insatser. För detta ändamål står den berömda Alhambra-byggnaden återigen som en mittpunkt i denna stad.

Invigningen präglades av närvaron av David Miscavige, styrelseordförande för Religious Technology Center och ecklesiastisk ledare för religionen Scientologi, som personligen invigde det nya centret. I sitt tal adresserade David Miscavige de närvarande scientologerna: "Detta center är en gåva från International Association of Scientologists till Israel. Som sådant utgör den vårt erkännande att alla religioner håller centrala sanningar gemensamt och kan därmed arbeta tillsammans för att uppnå den gemensamma drömmen om ett universellt broderskap. Så från denna dag blir det följaktligen ert uppdrag och er lott att utvidga vår hjälp över detta legendariska land. Låt det ske i Scientologins anda så att er hjälp ges öppenhjärtigt, för när allt kommer omkring handlar det om frihet. Och låt det ske med ett engagemang i full fart, eftersom det bara är på det sättet vi kommer att förverkliga målsättningarna i Scientologi och därmed uppnå en värld utan sinnessjukdom, utan brottslighet, utan krig - en värld där ärliga människor har rättigheter och alla är fria att kunna stiga till högre höjder."

Följande personer välkomnade scientologerna till sitt nya hem: Medborgar- och religiösa ledare från hela Tel Aviv-Jaffa, inkluderande Meital Lehavi, ledamoten i Tel Avivs kommunfullmäktige, Mohammad Kaabia, direktör i Premiärministern kontor för Beduin-sektorn, Rania Pharyra; senior samordnare i Premiärministerns kontor för kvinnors status i minoriteter, bibelforskare och författare Dr Rimon Kasher; Peter Habash, ordförande i Jaffas arabisk-kristna gemenskap; Eyal Ziv, arkitekt för historiskt bevarande.

I sitt hälsningstal välkomnade ledamoten i Tel Avivs kommunfullmäktige, Meital Lehavi, Scientologi-centret till Jaffa: "Historien om er byggnad här passar också historien om Jaffa. Det är en byggnad för alla, som accepterar alla. Och det är min stora förhoppning att denna byggnad förenar, integrerar, välkomnar och befrämjar de förhoppningar som finns i Jaffa. Jag är övertygad om att genom att sitta tillsammans, tänka tillsammans och arbeta tillsammans kan vi hålla Jaffa som hemmet för alla. Ert nya center kommer att ha en viktig roll i att leda vägen."

Direktören för Beduin-sektorn, Mohammad Kaabia, från Premiärministerns kontor, talade om Scientologins många humanitära program: "När det gäller allt det vi eftersträvar i riktning mot frihet, för att ingå i och omfattas av sina medmänniskor finns det ingen grupp som bättre bär dessa kännetecken än Scientologi. Ni utbildar människan i hennes rättigheter, ni förhindrar droger i skolor, ni tar hand om och bygger upp individen och ni inspirerar till vänlighet mot varandra. Jag tror att vi måste införa dessa program i alla arab- och beduin-sektorer i Israel."

Senior samordnaren i Premiärministerns kontor för kvinnors status i minoriteter, talade om behovet av centrets uppsökande verksamhet med  Vägen till lycka, en icke-religiös samling levnadsregler: "Vägen till lycka ett nytt sätt att förstå syftet med mänskligheten mitt syfte, ditt syfte. Vi har det här verktyget för att sprida till människors sinnen och hjärtan,  inte politik, utan något som berör hjärtat hos barn, ungdomar, vuxna, alla kön, alla religioner, alla raser. Vi kan besegra rasism, hat och rädsla. Vi kan få en förändring. Vi kommer att bygga bron till våra största drömmar."

Bibelforskaren och författaren Dr Rimon Kasher talade om centrets avgörande betydelse för regionen: "Jag tror Scientologin är den enda religion som kan skapa en förening eller till och med affinitet mellan de olika religionerna och den enda som kan lindra spänningen mellan religioner. Det är min förhoppning att med er Ideala Org kommer ni att uppnå era mål. Därmed kommer ni att markera en vändpunkt för inte bara hela det israeliska samhället, utan för alla i Mellanöstern. "

Peter Habash, ordförande för den arabisk-kristna gemenskapen Jaffa, välkomnade Centrets volontärarbete: "Ni har byggt detta fantastiska Scientologi-center för att hjälpa den arabiska gemenskapen och alla gemenskaper i Jaffa. Och vi tror att ert center betjänar samma mål som vi. När jag ser era aktiva volontärer, ungdomar och vuxna, så får deras arbete mig att känna att de kan göra en skillnad här. Jag ser att ni är en del av oss och en del av Jaffa."

Arkitekten för historiskt bevarande av Jaffa, Eyal Ziv, som regisserade återställandet av Alhambra Theater, tillkännagav: "Er respekt och omsorg för denna byggnad är häpnadsväckande. Ni har skapat ett perfekt exempel på att bevara det förflutna för alla Tel Aviv-Jaffa. Och därför vill jag tacka er och alla som är knutna till Scientologi-centret för att bringa nytt liv till denna Jaffa-juvel."

Detta Scientologi-center på 5 800 kvadratmeter i Tel Aviv är öppet för alla som önskar en introduktion till Dianetik och Scientologi. Besökarna uppmanas att ta en självguidad tur i det omfattande offentliga Informationscentret, där det finns informations- och dokumentärfilmer om Dianetik och Scientologins trosuppfattning och praktik, så väl som data om grundaren L. Ron Hubbards liv och arv. I Informationscentret finns också en översikt av de många Scientologi-sponsrade humanitära programmen, däribland ett globalt initiativ om mänskliga rättigheter, likaså en vidsträckt utbildning om droger, med förebyggande verksamhet och rehabilitering. Ett globalt nätverk med centra för skriv- och läskunnighet. Och programmet för Scientologins frivilligpastorer som nu består av världens största oberoende kraft för lättnad och lindring. Centret har multimediaskärmar som i sin helhet presenterar mer än 500 filmer som finns tillgängliga vid en knapptryckning. Centret är öppet från morgon till kväll och besökare är välkomna att återvända så ofta som de vill.

Förutom tjänster som utförts i det nu återställda Alhambras auditorium, inkluderar Scientologi-centret dessutom seminarierum och klassrum för studier, tillsammans med dussintals rum för Scientologi-auditering (andlig vägledning).

För att fira Alhambras rika arv, så inkluderar andra våningens mezzanin en permanent utställning öppen för allmänheten, så att byggnadens historia kan bevaras för kommande generationer.

Bland de många magnifikt restaurerade särdragen genom hela detta landmärke finns mezzaninens glasbeklädda klocka som höjer sig över Jerusalem Boulevard och auditoriets intrikat utformade ovala tak. Den internationella stil och art déco-fasad har också återställts till sin ursprungliga glans, från fönstren med färgsektioner och prydnadsgaller till den prominenta "Alhambra"-skylten som pryder den ikoniska tornet.

Centret innefattar vidare en takterrass med café. Inramat av en ovalformad pelargång, ger det en expansiv utsikt över det historiska navet i Jaffa.

Öppnandet av Center of Scientology i Tel Aviv följer på en rad av nya Scientology Ideala organisationer som hittills öppnats under 2012 i Los Gatos, Kalifornien den 28 juli; Buffalo, New York, 30 juni; Phoenix, Arizona, 23 juni; Denver, Colorado, 16 juni; Stevens Creek i San Jose, Kalifornien, 9 juni; och Orange County, Kalifornien, 2 juni. Utöver dessa har i år dessutom öppnats i Greater Cincinnati, Ohio, 25 februari; Sacramento, Kalifornien, 28 januari; och Hamburg, Tyskland, 21 januari.

Ideala organisationer reflekterar förverkligandet av grundaren L. Ron Hubbards vision för religionen. De tillhandahåller inte bara idealiska möjligheter att serva scientologer på sin färd mot högre tillstånd av andlig medvetenhet och frihet. De är också utformade för att fungera som ett hem för hela samhället och en mötesplats för en gemensam ansträngning och agera upplyftande för medborgare i alla samfund.

Andra nya ideala organisationer som öppnat på senare år inkluderar London, Moskva, Bryssel, Berlin, Madrid och Rom i Europa.
Melbourne, Australien; Johannesburg, Sydafrika; New York, New York; Washington, D.C.; Los Angeles, Inglewood, Pasadena och San Francisco, Kalifornien; Tampa, Florida; Nashville, Tennessee; Seattle, Washington; Dallas, Texas; Quebec City, Kanada; och Mexico City, Mexico.

Ytterligare fem Ideala organisationer är schemalagda att öppna under 2012.

Religionen Scientologi  grundades av författaren och filosofen L. Ron Hubbard. Den första Scientologi-organisationen bildades i Förenta staterna 1952 och religionen har expanderat till mer än 10 000 organisationer, Missioner och anslutna grupper, med miljoner medlemmar i 167 länder