Pastor Leon Kelly

Färgstark pastor gör gator säkrare

Under 17 år har pastor Leon Kelly anordnat en årligen återkommande Julfest I Denver, en stad där gängkriminalitet är en del av vardagen. 300 barn och deras familjer deltog i detta års firande. I varje julstrumpa som delades ut till barnen fanns det nerstoppat ett exemplar av boken Vägen till lycka, leksaker och andra böcker för att hjälpa barnen få ett alternativ till gängliv.

Under sitt trettioåriga arbete med gängen i city har pastor Kelly bevittnat förödelsen som tog sin början med att Los Angeles två största gäng, the Crips and the Bloods gjorde sitt intåg I Denvers omgivningar.

Kellys framgångsrika anti-gäng arbete har skapat samarbete mellan polis, myndigheter och civilsamhället när det gäller att hålla nere gängvåldet till ett minimum.

Denver Post skrev om Pastor Kellys engagemang och de resultat han nått: Efter dödsskjutningarna I Curtis Parkfruktade Kelly att gängvåldet i nordöstra Denver skulle komma att eskalera så som det gjorde 2015 när stadens mordstatistik nådde sin högsta siffra på nio år.Kelly förstod att han inte skulle kunna förhindra mord I varje stadsdel, så han fokuserade på det område som haft mest våld under 2015.

Kelly samlade sina trupper – Denvers poliskår, företagsledare, kyrkor och skolor – och han lovade att vara den som skulle se till att hålla gängen ansvariga.

“Det pågår oroligheter över hela staden, men vi ville välja ut ett mindre område”, sa Kelly. “Det här är det vi åstadkom med det lilla vi hade.”

I slutet av Augusti, redogjorde han för resultatet – inte ett enda mord under hela sommaren.

För flera år sedan införlivade pastor Kelly användandet av Vägen till lycka, en guide till ett bättre liv byggt på sunt förnuft författad av L. Ron Hubbard, I sitt förebyggande arbete med gängen. Pastor Kelly som är pastor I Church of God in Christ säger: “Det finns ingenting I Vägen till lycka som inte överensstämmer med min bok, den som jag ständigt läser.”

För mer information om Pastor Leon Kelly, besök hemsidan Open Door Gang Alternatives.

Scientologikyrkan och dess medlemmar är stolta över att kunna dela med sig av verktygen för ett lyckligare liv som finns I Vägen Till Lycka till alla människor som jobbar för att bygga en bättre värld.

Religionen Scientologi grundades av författaren och filosofen L. Ron Hubbard. Den första scientologikyrkan bildades i Los Angeles 1954. Religionen har expanderat till över 11.000 kyrkor, Missioner och anslutna grupper, med miljontals medlemmar i 167 länder.

KONTAKT:

I Sverige: Stig Andersson Scientologi-kyrkan i Malmö