Vid målgången av den 42 dagar långa löpningen hade Drogfritt Ungern avverkat närmare 4000 kilometer och passerat igenom 300 städer under sitt korståg att uppmana landets ungdomar att leva drogfria liv.

Ungerska maratonlöpare springer för livet

En studie utförd av European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction, (EMCDDA), 2014 på 15-åringar i Ungern visade att 12 procent av pojkarna och 14 procent av flickorna någon gång hade provat på cannabis. En liknande studie från 2011 visade att 19% av 16-åriga ungerska studenter hade provat på marijuana eller haschisch. Resultaten ifrån båda studierna visar också att droganvändandet, i synnerhet cannabis och amfetamin, har blivit mer allmänt förekommande ibland tonåringar.

Att vända på den negativa trenden och hjälpa ungdomar fatta egna beslut att leva drogfritt är det som driver löparna att genomföra det årliga drogförebyggande arrangemanget. FNs avdelning för droger och kriminalitet (UNODC) har konstaterat: "För varje dollar investerad i förebyggande arbete kan tio sparas in på framtida hälso, sociala och brottsbeivrande åtgärder." Genom att nå ungdomar med sanningen om droger, gör Maratonloppet för ett Drog-Fritt Ungern skillnad i tusentals människors liv.

I ungefär 300 städer och samhällen över hela Ungern genomförde löparna arrangemanget och lokala beslutsfattare, medlemmar ur kommunstyrelser och andra ledande personer i samhället hjälpte till. Löparna höll föreläsningar om droger och hundratals barn "svor en ed" att leva drogfria liv.

Drogfritt Ungern Maraton använder sig av Stiftelsen En Drogfri Världs (Foundation for a Drug-Free World) utbildningsmaterial, en icke vinstdrivande organisation som förser ungdomar och vuxna med verklig information om droger så att de kan fatta välgrundade beslut om att leva drogfria liv.

Genom sitt världsomspännande nätverk av volontärer och allierade, har det distribuerats mer än 80 miljoner häften med drogutbildning sedan de första informationshäftet trycktes 2006.

KONTAKT:

I Sverige: Stig Andersson Scientologi-kyrkan i Malmö