Mänskliga rättigheter mot mobbing i Japan

Med bakgrund av att nästan 200.000 rapporterade fall av mobbning under 2012 - mobbning ansågs som den bakomliggande faktorn till en tonårings självmord i januari 2014 - är volontärer ifrån Ungdomar för mänskliga rättigheter ute och arbetar på japanska skolor för att främja tolerans och förståelse och vända underliggande attityder hos japanska ungdomar.

En nyligen gjord utredning av en tonårings självmord i Yamagata fann att innan den unga flickan tog sitt liv, kände mer än 100 av hennes klasskamrater till att hon var mobbad.

Mobbning strider mot de rättigheter som anges i den allmänna förklaringen om de mänskliga rättigheterna, bland annat artikel 1: "Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter. De har begåvats med förnuft och samvete och bör handla gentemot varandra i en anda av broderskap." Och artikel 5: "Ingen må utsättas för tortyr eller grym, omänsklig eller förnedrande behandling eller bestraffning."

Även om den allmänna förklaringen om de Mänskliga Rättigheterna skrevs redan 1948, visar undersökningar att de flesta människor har en begränsad förståelse av sina rättigheter och andras rättigheter. Häftet och Dvdn: "Vad är mänskliga rättigheter" presenterar dessa grundläggande rättigheter på ett sådant vis att ungdomar lätt kan förstå och ta dem till sig, vilket blåser nytt liv i dess 30 artiklar.

Föreningen "Ungdomar för mänskliga rättigheter" använder detta material för att genomföra seminarier och kurser i japanska skolor, såsom det senaste seminariet för 143 unga Judo - studenter vid grundskolan i Kanagawa.

Ungdomarna har inte bara fått en förståelse om sina rättigheter, de har också lärt sig om deras eget ansvar för att försvara andras rättigheter. I slutet av seminariet fick eleverna skriva sina personliga budskap och löften gällande de mänskliga rättigheterna, som visar hur de själva planerar att tillämpa vad de lärt sig under seminariet.

Globalt engagerar sig Scientologer i samarbeten med myndigheter och frivilligorganisationer för att på bred front få till stånd en medvetenhet och tillämpning av 1948 års FN: s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna, världens främsta dokument om mänskliga rättigheter.

Scientologi-kyrkan har gett ut en broschyr. "Scientologi: Hur vi hjälper-Enade för mänskliga rättigheter, Att göra mänskliga rättigheter till en global verklighet."

För mer information, besök www.Scientology.org / humanrights .

Scientologins grundare L. Ron Hubbard skrev: "Mänskliga rättigheter måste göras till ett faktum, inte en idealistisk dröm". Religionen Scientologi bygger på principerna om mänskliga rättigheter. En scientologs kodex uppmanar alla medlemmar av religionen att stödja verkliga humanitära insatser inom området mänskliga rättigheter."

För mer information, kontakta Stig Andersson på 040 537580