​Nästa generations ledare utvecklas genom Värdebaserat ledarskap.

I dag, måndagen den 24:e april tar 70 unga ledare från hela ideell sektor emot diplom efter att genomgått den kvalificerade ledarskapsutbildningen Värdebaserat ledarskap. Utbildningen har som mål att stärka unga ledares ledarskap genom att tydliggöra värderingar och vägleda hur dessa kan synas i beteendet och i livets alla beslut och ageranden. Med ny kunskap, mentorer som stöd och erfarenheter från ideell sektor rustas unga ledare att möta dagens utmaningar. Utbildningen arrangeras av Scouternas folkhögskola i tätt samarbete med näringslivet och med stöd av Stiftelsen Ungt Ledarskap.

Världen förändras snabbare än någonsin tidigare, mer komplexa utmaningar kommer och goda värderingar blir allt viktigare. Särskilt när företag vill rekrytera unga talanger, krävs ett nytt, mer värdebaserat ledarskap. Under tio år har deltagare från hela den ideella sektorn ökat sin självkännedom, arbetat med sig själva som främsta verktyg och därmed fått nya perspektiv, insikter och lärdomar.

– När vi blandar olika erfarenheter, bakgrunder, kunskaper och drivkrafter med individens starka värderingar och ökad självkännedom kan en verklig förändring ske i ledarskapet. Jag tror att Sverige behöver fler ledare som kan skapa möten över gränser, oavsett om det gäller generationer, kulturer eller organisationer. Det tränas våra deltagare i under utbildningen, säger Peter Röjhammar, projektledare på Scouternas folkhögskola med ansvar för Värdebaserat ledarskap.

Värdebaserat ledarskap vänder sig till ledare mellan 20-25 år och som har minst två års erfarenhet av ledarskap. Utbildningen kan sammanfattas genom kurshelgernas teman; leda grupper, leda för mångfald, leda sig själv och att leda med vinst och värderingar.

Victoria Escobar är en av 70 kursdeltagare som tar emot sitt diplom på Stockholms slott. Victoria har gått Värdebaserat ledarskap genom sitt ledaruppdrag i Frysbox och Changers Hub och mött 23 andra unga ledare på utbildningen som är från andra organisationer. Under utbildningens gång har Victoria haft stöd av Rickard Svallfors, som är kontorschef på Handelsbanken i Skärholmen, i mentorskapet som är kopplat till utbildningen.

– Idag vågar jag ta beslut efter mina egna värderingar, jag vågar ta mer plats och jag vågar framförallt säga nej tack. Mitt nästa steg blir att fokusera på att vara mer uppmärksam och ta tillvara potential jag har framför och bredvid mig. Utbildningen har gett mig den möjligheten genom mötet med aktiva och framtida samhällshjältar och gett mig hoppet och modet jag tidigare saknat för att fortsätta med mitt arbete som samhällsförändrare, säger Victoria.

För mer information, kontakta: Victoria Escobar, deltagare Värdebaserat ledarskap, victoria@changershub.se, 076-227 83 00
Peter Röjhammar, projektledare Värdebaserat ledarskap peter.rojhammar@scouterna.se, 076-623 25 87