​Scouterna gjorde verksamhetsberättelsen som tidning för ökad förståelse

I augusti landade 45 000 exemplar av medlemstidningen Scout i brevlådan hos Sveriges alla scouter och scoutfamiljer. Numret är speciellt, för första gången väljer Scouterna att göra den årliga verksamhetsberättelsen som tidning. Anledningen – den ska kunna läsas och förstås av rörelsens barn och unga. Detta för att alla medlemmar ska känna till vilka mål Scouterna haft under 2017, alltså det man sagt att man ska göra och det som faktiskt gjorts.

Numret sammanfattar de strategiområden som Scouterna beslutat på sin stämma och beskriver hur man jobbat mot vision, utifrån strategi, verksamhetsplaner och delmål. Medlemsantalet har ökat för fjärde året i rad och det är högtryck i lokala verksamheter runt om i landet. Allt fler barn och unga vill ta del av äventyr och kompisar via Scouternas organisation.

– Vi är en barn- och ungdomsrörelse och vill att medlemmarna i vår verksamhet enkelt ska förstå vad vi gör för att nå vår vision – barn och unga som gör världen bättre. Tidningen Scout är som ett nav för all vår kommunikation och därför ser vi det som en naturlig väg att gå att låta verksamhetsberättelsen bli ett specialnummer. Tidningen når alla medlemmar och det är i den allting startar och därefter byggs ut och anpassas till övriga kanaler, säger Anna Nilsson, chefredaktör på tidningen Scout.

Arbetet med specialnumret har varit både spännande och roligt.

­– Vi på Spoon tar fram flera olika verksamhetsberättelser varje år. Men det som var speciellt med just detta uppdrag var målgruppen. Utmaningen var att göra ett komplext område attraktivt och förståeligt för unga scouter. Och, samtidigt vet vi att scouter har ett genuint intresse för verksamheten. Det underlättar. Delaktighet och engagemang är en stor del av scouternas DNA, säger Niklas Thulin, Creative Director på Spoon.

Höjdpunkter från verksamhetsåret är den nationella jamboreen, jättelägret Jamboree17, som samlade 11 000 scouter. Samarbetet med Google Sverige #scoutview där scouter lokalt har med hjälp av en 360-graders kamera digitaliserat sina favoritställen så att de är tillgängliga för alla, är en annan.

– Vi har redan nu fått flera positiva läsarreaktioner där verksamhetsberättelsen som tidning hyllas. Medlemmarna tycker att det visar på transparens, tillgänglighet och ökad förståelse för alla, oavsett ålder, säger Anna Nilsson, chefredaktör på tidningen Scout.

Arbetsgrupper

Scouterna: Anna Nilson, chefredaktör, Caroline Thunved, kommunikationschef, ett redaktionsråd bestående av ungdomsredaktörer, ideellt engagerade och anställda inom Scouterna.

Spoon: Niklas Thulin, Creative Director, Marie-Louise Olsen, redaktör, Karin Schaefer, formgivare, Gunnel Burestig, kundansvarig.

För mer information kontakta:Caroline Thunved, kommunikationschef, 0702-48 74 00 eller caroline.thunved@scouterna.se Anna Nilsson, contentansvarig, 0766 23 25 18 eller anna.nilsson@scouterna.se