Scouterna odlar supertalanger

Scouterna odlar supertalanger

Veckans Affärer listar varje år Sveriges supertalanger, personer som kommer att ändra sättet vi tänker på. Inom Scouterna är ungt ledarskap en naturlig del av den dagliga verksamheten och det är därför ingen slump att fyra av årets supertalanger är scouter.

101 supertalanger finns med i Veckans Affärers kartläggning över nästa generations makthavare inom näringslivet. Syftet med listan är alltså att leta upp unga, smarta och drivna människor som kommer att förändra sättet vi tänker på och hur vi gör affärer.

I år finns fyra scouter med på listan. Katarina Hedberg som är biträdande generalsekreterare på Scouterna, Cecilia Borg som jobbar som produktstrateg på Oracle, Fredrik Larsson som är marknadsansvarig på Skill och Erik Wagner som är strategiansvarig på IOGT-NTO.

Scouterna är en katalysator för unga människors utveckling
Fredrik Larsson (på plats 89 av 101) är aktiv scout och har suttit i Svenska Scoutförbundets och Scouternas styrelse. Fredrik var också personen bakom Dialogprojektet, det vill säga den kommunikation som fördes kring strukturomvandlingen av Scouterna. Men även i sitt professionella yrkesliv arbetar han med kommunikation. Idag är han marknadschef på rekryteringsföretaget Skill. Skärmavbild 2013-12-05 kl. 19.30.48
–Det är ingen slump att det i år finns med fyra scouter på listan över supertalanger, säger Fredrik Larsson. Scouterna är en fantastisk katalysator för unga människors utveckling. Den erfarenhet och de kunskaper man får i Scouterna gör att man presterar bättre även i affärsvärlden.

Learning by doing är extra viktigt inom ledarskap
Katarina Hedberg (på listplats 48 av 101) är biträdande generalsekreterare i Scouterna. Hon anser att Scouterna ger unga människor en stark inre drivkraft och utvecklar dem till att ta plats, både ideellt och i sina professionella yrkesroller. Skärmavbild 2013-12-05 kl. 19.27.46
–Jag började i scouterna som 8-åring och har sedan dess fått många möjligheter att testa och utveckla mitt ledarskap. I scouterna lär vi genom att göra, learning by doing, och det är en extra viktig metod när det gäller ledarskap. Att tidigt i livet få prova på att leda sig själv och andra gör att man vågar ta större ansvar längs vägen, säger Katarina Hedberg.

Tydliga paralleller mellan yrkeslivet och ideella uppdrag i Scouterna
Cecilia Borg (på listplats 46 av 101) har varit scout sedan 15-årsåldern och är idag kårordförande i Älta scoutkår. Till vardags är hon produktstrateg på IT-företaget Oracle. Skärmavbild 2013-12-05 kl. 19.27.36
–Mitt jobb går ut på att bjuda in folk till att förändra i organisationer – att engagera och skapa communities. Jag ser tydliga paralleller mellan mitt yrkesliv och det sätt jag jobbat som ideell inom Scouterna, säger Cecilia Borg. Supertalangerna får chansen att nominera nästa års supertalanger, vilket Cecilia verkligen ser fram emot.
–Med tanke på det nätverk av smarta människor som finns i Scouterna är det här bara början. Den här typen av talangkartläggning som Veckans Affärer gör har precis börjat dyka upp och jag tror att scouter kommer att ta stor plats på listorna framöver, för i Scouterna fostras vi till att bli ledare och ta ansvar.

För mer information, kontakta Katarina Hedberg, biträdande generalsekreterare på Scouterna. katarina.hedberg@scouterna.se eller telefon 08-568 432 09.