Sebastian Jonsson på Frevisören Camp & Resort. Fotograf: Pär Bäckström

Frevisören Camp & Resort - I tuff konkurrens med jultomten

Sebastian Jonsson ville göra något nytt. Han jobbade sedan något år på pappersbruket i Kalix, men letade efter affärsmöjligheter. Efter en bransch med potential att växa. Så för tre år sedan slog han till och köpte Frevisören Camp & Resort. Helt utan tidigare erfarenhet från campingbranschen.

Kalix ligger i östra Norrbotten nästan 100 mil norr om Stockholm. Det är en relativt liten kommun med strax under 20 000 invånare. Besöksnäringens nationella målsättning från 2010 att fördubbla omsättningen fram till 2020 har slagit väl ut i Norrland. Enligt turismorganisationen Swedish Lapland Visitors Board är detta på god väg att ske och bara under 2018 ökade omsättningen med sex procent till omkring sju miljarder kronor.

Kort sagt verkar Sebastian Jonssons analys av situationen, när han tog beslutet att tillsammans med två kompanjoner köpa campinganläggningen vid Bottenvikens strand, vara korrekt. Branschen växer.
- Frevisören var när vi köpte för tre år sedan en utpräglad sommarcamping. Men vår målsättning var att ha en åretruntanläggning. Vinterturismen har stor potential, säger Sebastian Jonsson.

Sagt och gjort, nästan omgående drog de igång att vinterbona anläggningens stugor. De lät också uppföra åtta helt nya strandstugor. Samtliga av en lyxig modell på 40 kvadratmeter med egen bastu och stora glaspartier mot norr så gästerna kan njuta norrskenet inifrån värmen i den egna stugan. Totalt har campingplatsen idag 25 vinterbeboliga stugor.

Exotisk plats lockar turister från Asien
Norra Skandinavien är en exotisk plats för stora delar av världens turister. Detta märks tydligt genom att Frevisörens största målgrupp under vinterhalvåret är asiater. Främst kineser men även japaner. Och dessa har höga krav på boendet, minst hotellstandard är det som gäller.
- Vi har därför utöver stugorna även satsat på vår restaurang, som serverar frukost, lunch och middag, berättar Sebastian.

Tuff konkurrens från Finland

För att ytterligare stärka regionens dragkraft är ett gott samarbete mellan lokala aktörer mycket viktigt menar Sebastian. Inte minst är konkurrensen från Finland tuff. Orten Rovaniemi, som ligger 2,5 timmes bilfärd nordöst om Frevisören, har lyckats bygga ett starkt varumärke och har bland annat sålt in att tomten bor på orten. The Official Hometown of Santa Claus, som stadens slogan lyder.
- Man kan nästan säga att det går för bra för Rovaniemi. Det exotiska går lite förlorat när orten blir för exploaterad. Tystnaden och naturen trängs undan, berättar Sebastian.

Frevisören satsar därför på att erbjuda genuina naturupplevelser till sina besökare. Det kan vara isfiske och vakbad. Eller turer med hundspann och skoter. Här finns både kortare utflykter och halvdagsturer som gör paus för att laga lunch över öppen eld.

- Vi har också ett gott samarbete med ett bolag som gör turer med en pensionerad isbrytare. Den har hamnplats bara fem minuter från oss och lockar busslaster med turister från bland annat Rovaniemi, berättar Sebastian.

Isbrytaren Polar Explorer tar med sina gäster ut på en tre timmar lång färd med stopp för promenad på isen, och ett dopp i det iskalla, fria vattnet bakom fartyget. I överlevnadsdräkt. Redan nu har Frevisören 5 000 luncher bokade av isbrytarbolaget till vintern.

Pernilla Åslund är ny anläggningsansvarig

Som ett led i satsningen anställdes i somras Pernilla Åslund som anläggningsansvarig på Frevisören. Pernilla har lång erfarenhet från campingbranschen genom att ha drivit egen campingplats i Vemdalen under 13 år. Och hon har själv gjort just den utvecklingsresa Frevisören nu påbörjat.
- För mig är att driva en campingplats en livsstil. Jag tog över Vemdalens Camping redan när jag var 22. Jag gillar att ta hand om människor och att vara med där det händer saker, säger Pernilla.

Efter tre år av intensiv utveckling fokuserar Sebastian och Pernilla nu på att marknadsföra anläggningen för att öka beläggningsgraden på vintern.

- Vi har varit på flera internationella mässor och arbetar aktivt med att etablera kontakter med de asiatiska bolag som anordnar resor till Norden, säger Sebastian.

Pernilla fyller i:
- För de långväga asiatiska gästerna är tystnaden, rent vatten, norrsken och till och med öppen eld något mycket exotiskt, och inte sällan är de helt betagna. Flera har sagt att detta varit deras livs bästa upplevelse. Sånt är ju jätteroligt att få höra.

Text: Magnus Körner Foto: Pär Bäckström