Nära 16 miljoner gästnätter på Sveriges campingplatser 2017

Nära 16 miljoner gästnätter på Sveriges campingplatser 2017

Den positiva tillväxten för Sveriges campingplatser fortsatte under 2017. Statistik från SCB och Tillväxtverket visar att antalet gästnätter blev omkring 15,7 miljoner, en ökning med cirka 1 procent och ett nytt rekord. Sett över en tioårsperiod har antalet gästnätter ökat med totalt 2 miljoner.

-Branschen fortsätter visa styrka och stabilitet med ytterligare ett år av tillväxt, konstaterar Peter Jansson, tf vd SCR Svensk Camping.

Campingboendet behåller sin position som Sveriges största semesterboende under sommarsäsongen juni-augusti med 43 procent av alla gästnätter. I 9 svenska län är mer än 50 procent av sommarboendet på en campingplats.

På de prioriterade utlandsmarknaderna Danmark, Norge, Nederländerna och Tyskland ökar branschen sin marknadsandel bland kommersiella boenden med 3 procentenheter till 53 procent av gästnätterna. Näst svenskar är det de norska gästerna som övernattar mest på svenska campingplatser. Totalt valde 70 procent av alla norska gäster under sommarsäsongen juni-augusti att bo på campingplats under Sverigebesöket.

- Campingbranschen är en viktig motor för Semestersverige. Vår vision är att Sverige ska bli Europas bästa campingland och det är extra inspirerande när andelen internationella övernattningar ökar. Nu siktar vi på att gå över 16 miljoner gästnätter under 2018, säger Peter Jansson, tf vd SCR Svensk Camping

Husbilsboendet fortsätter att öka och uppgår nu till 11 procent av de totala boendet. Under 2017 blev ställplatser för husbilar också en ny medlemskategori i branschorganisationen SCR Svensk Camping.

Regional statistik

På SCR.se går det att ladda ner regional statistik

För mer information kontakta gärna

Peter Jansson, tf vd SCR Svensk Camping, peter.jansson@scr.se, 031 355 60 12, 070 347 32 46 eller
Martin Juhos, marknads- och kommunikationschef, SCR Svensk Camping, martin.juhos@scr.se, 031 355 60 08, 070 398 64 48

SCR Svensk Camping är branschorganisation för Sveriges camping- och stugföretagare. Vi stödjer våra medlemmars verksamhet genom affärs- och verksamhetsutveckling, nationell och internationell marknadsföring samt strategiskt arbete avseende branschens marknadsvillkor.
Camping är Sveriges största semesterboende. Under semestersäsongen juni-augusti bor nästan hälften av alla övernattande turister i Sverige på en campingplats. Totalt hade branschen cirka 15,5 miljoner gästnätter under 2017.